Let op!

U gebruikt een verouderde browser. De website van Porsche Centrum Amsterdam is niet geoptimaliseerd om in deze browser te werken.

U kunt hierdoor problemen met de website ervaren. Wij raden u aan gebruik te maken van Google Chrome of Firefox om de website te bekijken.

Akkoord
Porsche Centrum Amsterdam
Car Configurator
Contact

Porsche Centrum Amsterdam

Sijsjesbergweg 50

1105 AL Amsterdam Zuidoost

T: 020 - 4 911 911

info@porschecentrumamsterdam.nl

Openingstijden

Maandag - vrijdag 09:00u - 17:00u 
Zaterdag 10:00u - 17:00u 
Zondag Gesloten

 

Modellen

Laatste luchtgekoelde icoon: de Porsche 993 Turbo

15 december 2021

De Porsche 993 Turbo was in 1995 de vierde generatie 911 Turbo sinds de introductie van de eerste 930 Turbo in de herfst van 1974. Porsche had state-of-the-art techniek in de 993 Turbo gestopt, van een dubbele turbo tot vierwielaandrijving. De Classic specialisten van Porsche Centrum Amsterdam hebben vele tientallen exemplaren van het laatste luchtgekoelde icoon onder hun hoede voor onderhoud en reparatie.

De nieuwe 993 Turbo was op het moment van introductie het topmodel van de 911-serie. Uiterlijk was het vlaggenschip herkenbaar aan de grote achterspoiler die zorgde voor een betere stabiliteit bij hogere snelheden, maar ook dienst deed als behuizing voor de twee intercoolers voor de Turbo. Het was voor het eerst dat een Porsche voor de openbare weg twee turbo’s had, op elke cilinderrij een kleinere uitlaatgasturbo. Het voordeel hiervan was dat twee kleine turbo’s sneller kunnen reageren en het vermogen gelijkmatiger wordt afgegeven. Dus de 993 had geen last meer van een turbogat en was ook niet meer zo listig als zijn voorgangers waarbij het plotseling inkomende vermogen de bestuurder onaangenaam kon verrassen.

Ook de vierwielaandrijving met visco-koppeling was spectaculair nieuw. Afhankelijk van de weg- en weersomstandigheden ging 5-35% van de kracht naar de voorwielen - in extreme situaties kon zelfs tot 50% van de kracht automatisch naar de voorwielen worden gestuurd. Daardoor had de 993 Turbo maximale grip en aandrijving, meer dan zijn achterwielaangedreven voorgangers. Omdat de 993 Turbo standaard vierwielaandrijving met visco-koppeling had, was deze uitvoering net als de 993 Carrera 4, Carrera 4 Cabriolet en Carrera 4S-versies - alleen leverbaar met een handgeschakelde 6-versnellingsbak.

De 993 is voor veel Porsche fans nog steeds een van de meest geliefde generaties van ‘Het luchtgekoelde Icoon’ uit Stuttgart-Zuffenhausen. Het model heeft dat mede te danken aan het opvallend mooie design dat onder de Nederlandse designchef Harm Lagaaij zijn vorm kreeg. Het belangrijkste verschil tussen een 993 Turbo en andere supersporters zit ‘m in de dagelijkse bruikbaarheid van de auto. Je kunt ermee het circuit op, om er vervolgens een boodschapje mee te doen.

Elke versie van de 993 behoort tegenwoordig tot de gezochte modellen van Porsche. De belangrijkste reden waarom Porsche liefhebbers alle versies van de 993 tot op de dag van vandaag zo koesteren, is dat deze generatie voor het laatst was voorzien van een luchtgekoelde boxermotor. Porsche bouwde 67.535 exemplaren, waarvan 5.978 Turbo’s en 345 exemplaren van de Turbo S. Z’n opvolger, de 996 die Porsche inmiddels ook tot de klassiekers rekent, kreeg vanaf 1997 een watergekoelde boxermotor. Ook de eigenaren van dit model weten hun weg naar Porsche Centrum Amsterdam te vinden.