Let op!

U gebruikt een verouderde browser. De website van Porsche Centrum Amsterdam is niet geoptimaliseerd om in deze browser te werken.

U kunt hierdoor problemen met de website ervaren. Wij raden u aan gebruik te maken van Google Chrome of Firefox om de website te bekijken.

Akkoord

Porsche en de toekomst: “Out of the box”.

21 januari 2019

Lutz Meschke, vicevoorzitter van de Raad van Bestuur van Porsche AG en verantwoordelijk voor Financiën en IT, vertelt over de uitdagingen die de toekomst met zich meebrengt op het gebied van mobiliteit.

Het toverwoord voor de toekomst is digitalisering. Hoe ziet Porsche dit?

Meschke: Het is geen toverwoord, maar een fundamentele verandering. Bij Porsche staan elektromobiliteit, digitalisering en connectiviteit bovenaan de agenda. We verwachten dat in 2025 meer dan de helft van alle Porsches elektrische aandrijving heeft. Om onderwerpen als full vehicle networking en autonoom rijden op grote schaal te implementeren, is een betrouwbare infrastructuur nodig.

Is Porsche op dit gebied niet afhankelijk van de politiek?

Jazeker. Spoedige uitbreiding van het mobiele 5G-netwerk is daarom essentieel, net zoals een stroomnet op glasvezel. We moeten kunnen vertrouwen op deze infrastructuur.

Kortom: politiek versus industrie?

Niet ‘versus’. De digitale transformatie werkt alleen als de politiek en de industrie objectief discussie blijven voeren en zeer nauw samenwerken.

Kunt u hiervan een voorbeeld noemen?

In de deelstaat Baden-Württemberg hebben we een vruchtbare startup-cultuur gecreëerd en de beschikbare digitale scholing verbeterd.

Startups zijn klein en flexibel, maar hebben geen succesgarantie. Is dat voor Porsche niet de omgekeerde wereld?

Ooit was Porsche ook een klein bedrijf, dat met weinig middelen veel heeft bereikt. Daarom is de startup-cultuur voor ons geen onbekend terrein. Ons motto is: niet per se het meeste vermogen, maar wel de beste prestaties.

Hoe werkt Porsche samen met de startups?

Als we vertrouwen hebben in het businessmodel, zijn we bereid erin te investeren en de startup te ondersteunen. Dat doen we binnen de joint-accelerator APX. Daarnaast werken we via het Startup Autobahn innovatieplatform aan meerdere projecten, waarin jonge bedrijven de mogelijkheid krijgen hun ideeën te realiseren.

Hoe moeten we in de toekomst gaan denken?

Geheel ‘out of the box’. Daarvoor hebben we dezelfde drijfkracht nodig als de startups. Porsche moet veel meer naar buiten treden. We zijn altijd experts geweest in de doorontwikkeling van onze eigen producten, maar we moeten ons nu richten op de toekomst. Niet alleen in samenwerking met startups, maar ook met andere industrieën. Alles zal steeds meer naar elkaar toe groeien.

Is naar buiten treden daarvoor wel genoeg?

We hebben ook snelheid nodig. De wereld draait elke dag een beetje sneller. De Duitse auto-industrie is gewend alles afgemeten en voorzichtig te benaderen, maar daarvoor is nu geen tijd meer. Wat dat betreft kunnen we nog veel van de startup-cultuur leren.

Hoe kunnen procedures worden versneld?

Door de ontwikkeling te versnellen. Vroeger werd alles tot in den treure getest totdat het eindproduct in gebruik kon worden genomen. Daarmee loop je tegenwoordig achter de feiten aan. Zodoende moeten we elk nieuw te ontwikkelen onderdeel als eindproduct gaan beschouwen, en deze stap voor stap implementeren. Veel van onze digitale en innovatie-afdelingen werken inmiddels op deze manier.

Wordt alle benodigde data bij digitalisering door de consument geleverd?

Eerder het tegenovergestelde. Natuurlijk moet je de consument leren kennen, maar elke consument is een individu. De technologie moet vanuit dat oogpunt worden ontwikkeld. Daarnaast is de bescherming van persoonsgegevens natuurlijk een actueel thema.

Welke stelling neemt Porsche hierin?

Uiteraard streven wij de best mogelijke bescherming na. We werken nauw samen met organisaties die zich bezighouden met consumenten- en databescherming. Consumenten worden uitgebreid geïnformeerd over de verwerking van de verzamelde data en voor welke doeleinden deze worden gebruikt. Ze kunnen zelf beslissen of wij deze data mogen gebruiken.

Ten slotte: wat is de troefkaart van Porsche in het tijdperk van digitalisering?

Porsche heeft een rijke traditie. Deze willen we juist toekomstbestendig maken. Ik ben ervan overtuigd dat mobiliteit ‘on demand’ het gaat winnen van het autobezit, zeker in grote steden. Maar voor individualiteit blijft beslist ruimte: op maat gemaakt en typisch Porsche.