Porsche onthult 99X Electric Formule E-auto.

- Porsche heeft zijn nieuwe raceauto voor het debuut van het merk in het ABB FIA Formule E-kampioenschap 2019/2020 gepresenteerd. Bij de onthulling van de Porsche 99X Electric werkte de digitale community via de live-videogame ‘Formula E unlocked’ op twitch.tv/Porsche actief mee.

Op basis van aanwijzingen van gamers van over de hele wereld werden Porsche-coureurs Neel Jani en André Lotterer door het gebouw van Porsche Digital GmbH in het Duitse Ludwigsburg bij Stuttgart geloodst om de Porsche 99X Electric te vinden en vervolgens ook te onthullen. “Een unieke presentatie die er zo nog niet eerder in de autosport was. Het was erg leuk om samen met de gamers virtueel-reëel op zoek te gaan naar de Porsche 99X Electric. Het is goed dat Porsche hier nieuwe wegen inslaat en de jonge digitale generatie erbij betrekt”, zei Jani.

“Dit is eens een andere première”, vond Lotterer. “Ik vond het erg leuk om met Neel samen als live-speler op te treden. Super dat we met de digitale doelgroep op een gelijkwaardig niveau communiceren en die daardoor deel van het geheel wordt.” De highlight-clip van de videogame ‘Formula E Unlocked’ is vanaf vandaag te vinden via newstv.porsche.com.

De Porsche 99X Electric – deel van de familie

“Met de presentatie van de Porsche 99X Electric komen we een grote stap dichterbij het debuut van Porsche als fabrikant in de Formule E. Ik ben zeer trots op ons team, dat een enorme inzet voor het Formule E-project toont. Nu kijk ik ernaar uit de Porsche 99X Electric op het circuit te zien”, zegt Fritz Enzinger, hoofd Porsche Motorsport en concern-motorsport Volkswagen AG.

Bij het ontwerp koos Porsche voor de klassieke autosportkleuren van het merk. Rondom de ‘halo’ cockpitbescherming is van bovenaf het Porsche-wapen herkenbaar. De naam van de auto omvat drie cijfers, kenmerkend voor Porsche-raceauto’s en tweedeurs-productiesportwagens. De Porsche 99X Electric draagt tevens bij aan de ontwikkeling van toekomstige volledig elektrische auto’s uit de serieproductie.

‘Porsche E-Performance Powertrain’

De aandrijflijn, aangeduid als ‘Porsche E-Performance Powertrain’, heeft van begin af aan een centrale rol gespeeld. In de Formule E zijn het chassis en de accu voor alle teams identiek, maar de aandrijftechnologie mogen de fabrikanten zelf ontwikkelen. Bij de ontwikkeling ervan konden de ingenieurs gebruikmaken van de ervaring van Porsche uit de LMP1. “Terugblikkend kun je zeggen dat we bij het LMP1-project de basis voor de toekomstige deelname van Porsche aan de Formule E hebben gelegd”, verklaart Malte Huneke, technisch projectleider Formule E. “We hebben ons erop gericht een hoogefficiënte aandrijflijn met een zo groot mogelijke effectiviteit te bouwen.” De in de Formule E toegepaste 800-volt-technologie is ook te vinden in de eerste volledig elektrische serieproductiesportwagen van Porsche: de Taycan.

De Formule E-aandrijflijn is in de afgelopen maanden uitgebreid getest op circuits en op de testbanken. Het eerste officiële optreden van het TAG Heuer Porsche Formule E-team volgt medio oktober tijdens de Formule E-test op het circuit van Valencia in Spanje. Daar komen beide Porsche 99X Electrics met Neel Jani en André Lotterer voor het eerst in actie. De eerste race staat in november in Saoedi-Arabië op het programma.

Bekende en nieuwe partners voor het Formule E-debuut

TAG Heuer, de Zwitserse fabrikant van hoogwaardige horloges, die in het verleden samen met Porsche al vele successen vierde, is titel- en timingpartner van het Porsche Formule E-team. In totaal heeft het team twaalf officiële partners, waarvan er meerdere al jarenlang met Porsche samenwerken en andere nieuw aan boord komen. Het Formule E-debuut betekent de terugkeer van Porsche in de formulewagens na een afwezigheid van ruim drie decennia.

De deelname aan de Formule E past binnen de Porsche-strategie 2025, waarin naast pure GT-sportwagens voor op de weg ook volledig elektrische sportwagens een prominente plaats innemen. Al zo’n tien jaar profiteren bij Porsche de autosport en de serieproductie van elkaar op het gebied van hybride- en daarmee ook elektrische aandrijvingstechnologie. De eerste hybride-raceauto, de 911 GT3 R Hybrid uit 2010, leverde een bijdrage aan de ontwikkeling van de 918 Hybrid, die op zijn beurt deels de basis vormde voor de 919 Hybrid. Dit model had vervolgens een grote inbreng in de ontwikkeling van de Porsche Formule E-aandrijflijn en de Porsche Taycan.

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.