Let op!

U gebruikt een verouderde browser. De website van Porsche Centrum Amsterdam is niet geoptimaliseerd om in deze browser te werken.

U kunt hierdoor problemen met de website ervaren. Wij raden u aan gebruik te maken van Google Chrome of Firefox om de website te bekijken.

Akkoord

‘Porsche Unseen’ schijnt licht op nooit eerder getoonde concept cars.

12 november 2020

Onder de titel ‘Porsche Unseen’ onthult Porsche 15 designstudies uit de periode 2005 tot 2019 die nooit eerder aan het publiek zijn getoond. Met dit exclusieve kijkje in de keuken van de ontwerpafdeling neemt Porsche de liefhebber mee in het gehele ontwerpproces. Van eerste schets tot productierijp model.

Porsche richt de schijnwerpers op 15 verschillende studiemodellen in een reeks exclusieve artikelen. Ook op het online tv-kanaal 911:Magazine by Porsche komen enkele van deze modellen uitgebreid aan bod. Daarbij vertelt Porsche hoofdontwerper Michael Mauer hoeveel invloed de studiemodellen hebben gehad op de huidige productiemodellen. Daarnaast verschijnt het boek ‘Porsche Unseen’, dat de lezer een kijkje gunt achter de schermen van de ontwerpafdeling Style Porsche. Voor 2021 heeft het Porsche Museum een expositie van enkele nooit eerder getoonde studiemodellen op het programma staan. 

Van schets tot rijdend prototype

Het ontwerpproces begint met de eerste schets. Deze wordt vervolgens gevisualiseerd als 3D-model. De volgende stap is de vervaardiging van kleine modellen in de schaal 1:3. Hieruit volgt een model op ware grootte. “De virtuele wereld is de eerste stap, maar je moet een studiemodel op ware grootte zien om de proporties te leren begrijpen,” vertelt Michael Mauer, Vice President van Style Porsche.

“Porsche heeft maar één ontwerpstudio. Zo houden we de lijntjes met de ontwikkelingsafdeling zo kort mogelijk,” zegt Mauer. “Weissach is ons epicentrum. Vanuit deze locatie werken al onze ontwerpers: 120 experts op het gebied van interieur, exterieur, kleuren en materialen, modelbouw en technologie.” 

De ontwerpstudie: van eerste idee naar de toekomst van mobiliteit

“Bij onze studiemodellen gaat het niet om de productiemogelijkheden. De ontwerpen zijn onze bron van creativiteit en geven op die manier richting aan onze toekomst,” zegt Mauer. “Je kunt je bestaande modellijn stap voor stap blijven doorontwikkelen, maar je kunt je creativiteit ook de vrije loop laten waarbij eerst de toekomst op de lange termijn wordt vormgegeven en vervolgens de modellen voor de komende jaren worden ontworpen.”

Op basis van deze filosofie ontwikkelt Porsche een product- en merkidentiteit die voor de lange termijn bepalend is voor de verschijningsvorm van alle modellen. Dit in combinatie met het beste van het beste op technologisch gebied. Op die manier blijven de toekomstige Porsches innovatief, maar voegen ze ook een nieuw hoofdstuk toe aan de rijke evolutionaire geschiedenis van het merk. Enkele voorbeelden:

De Porsche 919 Street (2017, kleimodel op ware grootte) werd ontwikkeld op basis van de 919 Hybrid en diende om de opwindende rijbeleving van de LMP1-racer toegankelijk te maken voor amateurcoureurs. Onder de body gaat de koolstofvezel monocoque en de 900 pk sterke hybride-aandrijflijn van de Le Mans-winnaar schuil. De wielbasis en afmetingen zijn gelijk aan die van de raceauto.

Met zijn puristische cockpit, de karakteristieke roosters boven de middenmotor, de rode details en de suggestieve staartvinnen, is de Porsche Vision Spyder (2019, model op ware grootte) een duidelijke verwijzing naar de Porsche 550 1500 RS Spyder uit 1954. Het studiemodel had als doel om de identiteit van Porsche verder door te ontwikkelen en tal van ideeën voor de toekomst uit te werken – zoals de ultramoderne rolbeugel.

De Porsche Vision ‘Renndienst’ (2018, op ware grootte) is een gezinsvriendelijk ruimteconcept voor zes personen. Het ontwerpteam creëerde een futuristische ‘space shuttle’ met sensationele proporties. Het studiemodel laat zien hoe de Porsche-identiteit in een nieuwe vorm kan worden gegoten, voor een segment waar het merk onbekend is. Het modulaire interieur is gericht op comfort. De bestuurder zit centraal, de volledig elektrische aandrijflijn is onder de vloer geplaatst. Zonder afbreuk te doen aan het Porsche-gevoel biedt deze constructie de inzittenden buitengewoon veel ruimte.

Het boek Porsche Unseen is te koop in het Porsche Museum of kan worden besteld via het ISBN-nummer 978-3-667-11980-3. In het 328 pagina’s tellende naslagwerk omschrijft auteur Jan Karl Baedeker de ontwerpstudies tot in het kleinste detail, terwijl Stefan Bogner ze op indrukwekkende wijze heeft gefotografeerd.