Let op!

U gebruikt een verouderde browser. De website van Porsche Centrum Amsterdam is niet geoptimaliseerd om in deze browser te werken.

U kunt hierdoor problemen met de website ervaren. Wij raden u aan gebruik te maken van Google Chrome of Firefox om de website te bekijken.

Akkoord

Albrecht Reimold: “Van routine is bij de 911-productie geen sprake.”

25 februari 2019

In Zuffenhausen gaat niet alleen de nieuwe 911 in productie, er wordt ook een fabriek gebouwd voor de Taycan, Porsche’s eerste volledig elektrische auto. Albrecht Reimold, directeur Productie en Logistiek bij Porsche, vertelt welke uitdagingen dat met zich meebrengt.

U heeft momenteel veel op uw bordje in Zuffenhausen. Kunt u een gebruikelijke werkdag omschrijven?
De bouw van de fabriek voor de Taycan, met al zijn nieuwe technologieën en processen, is veruit de grootste uitdaging van mijn carrière. Als ik mijn werkdag zou moeten opdelen, dan ben ik 20 procent van de tijd bezig met de ondernemingsstrategie, en zeker 20 procent met de voorbereidingen voor de productie van de Taycan. Ook het opstarten van de productie van de nieuwe 911 neemt veel tijd in beslag. Daarnaast hebben we ook nog onze fabriek in Leipzig. Het is heel belangrijk dat onze medewerkers gepassioneerd hun werk blijven doen en zich kunnen identificeren met Porsche. Ik neem die verantwoordelijkheid heel serieus.

Er wordt een nieuwe fabriek gebouwd voor de Taycan. Daarnaast wordt de productie van de nieuwe 911 opgestart. Een routineklus?
Verre van dat. Ook al streven we naar een zo efficiënt mogelijke productie, een auto zet je niet in 60 seconden in elkaar. Klanten van Porsche stellen extreem hoge eisen. Daarom werken we met toeleveranciers die kwalitatief zeer hoogstaande producten maken. Om tijdens de assemblage de beste onderdelen op het juiste tijdstip op de juiste plaats te krijgen is beslist geen routineklus.

De Taycan, Porsche’s eerste volledig elektrische auto, staat nu al vol in de aandacht. Denkt u dat dit invloed heeft op de rol die de 911 altijd heeft bekleed?
Maakt u zich geen zorgen, de 911 is al meer dan 55 jaar een icoon en daar zal niets aan veranderen. Het is fascinerend dat er zoveel vraag is naar de auto, vooral naar speciale uitvoeringen als de GT3 en GT2. Toen ik tweeënhalf jaar geleden naar Zuffenhausen kwam, werden er 200 auto’s per dag gebouwd. Dat zijn er inmiddels 250.

Wordt de productie van de nieuwe 911 verder opgeschroefd?
We hebben grote sprongen gemaakt op het gebied van efficiency en productiviteit. Mede door een aantal shifts op zaterdag te draaien kunnen we voldoen aan de vraag en ontstaan er geen lange wachttijden. Het is niet ons doel om de productiesnelheid op te voeren naar bijvoorbeeld 300 auto’s. We houden het liever op 250 eenheden per dag.

Hoe wordt de nieuwe 911 in het productieproces geïntegreerd?
Aan het einde van het eerste kwartaal, begin Q2, draaien we alweer op volle capaciteit. Porsche heeft een aantal jaar geleden een methode ontwikkeld om de integratie van nieuwe modellen en modelvarianten zo soepel mogelijk te integreren. Zo wordt de nieuwe 911 nu op dezelfde lijn gebouwd als bijvoorbeeld de Targa en de Turbo.

In de fabriek die in aanbouw is voor de Taycan is flink ingezet op onbemande transportsystemen. Worden deze ook doorgevoerd in de productie van de 911?
De ‘flexi-line’ biedt 30 tot 40 procent winst op het gebied van flexibiliteit en investeringen. Een fabriek als die van de 911 kan echter niet van de ene op de andere dag worden aangepast.

Kortom: voor de 911 blijft Porsche vasthouden aan traditionele productiemethoden?
Inderdaad. Wanneer je een nieuwe fabriek bouwt voor een geheel nieuw model als de Taycan, kun je investeren in nieuwe technologie. Het converteren van een bestaande fabriek naar deze nieuwe productiemethode hoeft niet direct kostenbesparend te zijn. Misschien is dat over vijf of tien jaar een ander verhaal. Aanpassingen om de efficiency te verbeteren zijn doorgevoerd in de bestaande productiemethode.

De 911 en de Taycan worden dus geheel afzonderlijk gebouwd, in twee verschillende fabrieken?
In de logistieke processen is wel sprake van enige overlap. Daarnaast bouwen we momenteel een nieuwe lakstraat, waar straks alle auto’s worden gespoten. In de nieuwe fabriek zou de 911 naast de Taycan gebouwd kunnen worden. Andersom geldt dat echter niet.

Stel: de Taycan heeft niet de vliegende start waarop wordt gerekend. Kan in de nieuwe fabriek dan een auto met verbrandingsmotor worden gebouwd?
In technische zin is dat mogelijk. Maar afgaand op alle reacties lijken de geplande 20.000 Taycans in het eerste jaar eerder voorzichtig ingeschat.

Over elektrische auto’s gesproken: komt er ook een elektrische 911?
Dat is niet waar de 911-klant om vraagt. Maar we spelen met de gedachte. De nieuwe 911 is zo ontworpen dat we een hybrideversie zouden kunnen aanbieden.

Wat is er in productietechnisch opzicht aan de 911 veranderd?
Voor het nieuwe model zijn we volledig overgestapt op aluminium plaatwerk. De carrosserie van de 911 wordt naast die van de Taycan gebouwd – heel efficiënt. Voor een perfecte vorm van het plaatwerk hebben we onze eigen persen en mallen ontwikkeld. Daarmee is de bouwkwaliteit gewaarborgd.