Let op!

U gebruikt een verouderde browser. De website van Porsche Centrum Amsterdam is niet geoptimaliseerd om in deze browser te werken.

U kunt hierdoor problemen met de website ervaren. Wij raden u aan gebruik te maken van Google Chrome of Firefox om de website te bekijken.

Akkoord

Amsterdammer bij de Amsterdammers

22 november 2022

Amsterdam, 22.11.2022. 

Jesper Schuijt is al weer een jaar Sales Manager bij Porsche Centrum Amsterdam. Hij maakte in oktober 2021 de overstap van Porsche Centrum Leusden naar de dealer in Zuidoost. Als ‘Amsterdammer bij de Amsterdammers’ is de functie en vooral de plek hem op het lijf geschreven.

Jesper Schuijt kijkt vanuit zijn kantoor op de eerste verdieping genietend uit over de showroom. De Porsches staan er gelikt bij. Klanten lopen af en aan, zijn in gesprek met de mensen van sales en after sales en/of genieten van een cappuccino. “Ik ben de Amsterdamse manier van werken en denken gewend; het bevalt me. Amsterdam heeft een bepaalde dynamiek die bij me past en die ik fijn vind. Porsche Centrum Amsterdam is bedrijvig en hectisch. Er gebeurt hier altijd wat.” Juist die hectiek is wat Jesper aanstaat aan zijn functie als Sales Manager. Hij heeft dat anders ervaren dan de periode in Leusden waarin hij dezelfde functie bekleedde. “Destijds ben ik voor Leusden benaderd om nog meer leven in die vestiging te brengen. Ik heb daar veel tijd en energie in gestopt. Maar al vrij snel kwam er een plek in Amsterdam vrij en werd ik als ‘Amsterdammer met Amsterdamse ervaring’ gevraagd terug te komen naar de hoofdstad. Het voelde een beetje raar; ik zat er nauwelijks of ik vertrok al weer. Maar gelukkig nam Kevin Melissen de functie van Sales Manager over. Hij zit in Leusden geweldig op zijn plek.”

Passionele mensen

Een functie bij Porsche Centrum Amsterdam kon de Amsterdammer niet laten lopen. Jesper Schuijt kent het klappen van de zweep in de Amsterdamse autowereld. Voordat hij bij Porsche begon, werkte hij tien jaar bij BMW Amsterdam. “In mijn tijd bij BMW kwam ik al regelmatig in contact met Porsche rijders. Ik leerde ze kennen als passionele mensen. Mijn belangstelling voor Porsche werd zo nog meer aangewakkerd. Ik had vaak een connectie met die Porsche rijders: ook ik ben passioneel over auto’s, waardeer de kwaliteit van Duitse premium merken en het kan mij niet snel genoeg gaan. Dezelfde passie tref ik in Amsterdam aan bij zowel het team als bij de klanten.”

Jesper heeft in het jaar dat hij in Amsterdam werkt een aantal verschillen geconstateerd tussen de klanten in Amsterdam en Leusden, en ook hoe de teams daarmee omgaan. “Amsterdam heeft veel meer klanten die zomaar even op de bonnefooi binnenkomen en ter plekke besluiten voor de koop van een Porsche. Ik denk dat die dynamiek de eigenschap is van een Amsterdamse winkel. Ik krijg er enorm veel energie van. Het is fijn dat Leusden en Amsterdam verschillen hebben. Zo kunnen we de verschillende klanten bedienen op een manier die zij waarderen en wij óók.”

De vier Nederlandse Pon-vestigingen – Porsche Centrum Amsterdam, Leusden, Groningen en Rotterdam - waren vroeger op zichzelf staande eilandjes, meent Jesper. Maar nu is het motto meer dan ooit ‘één voor allen, allen voor één’. “We proberen elkaar zoveel mogelijk te helpen en hoeven elkaar de tent niet uit te vechten; integendeel. We schurken met ons gebied bijvoorbeeld tegen dat van Leusden aan en zijn twee dealers die prima samen kunnen werken. Denk bijvoorbeeld aan het delen van voorraad- of demonstratieauto’s. Wij hebben een 992 Turbo S; zij een Cayenne Turbo GT; die kunnen we onderling prima uitwisselen. Maar die samenwerking werkt ook door op klantniveau. Sommige klanten voelen zich veel meer op hun gemak bij Amsterdam of juist bij Leusden. Waarom zou je er dan niet voor kiezen om de klant bij de dealer onder te brengen waar ze zich veel beter thuis voelen. Dat werkt voor iedereen fijn.”

Impactvolste dealer

De Amsterdamse klant heeft het hart op de tong en weet vaak al wat ‘ie wil, zegt Jesper. “Ik werk van dinsdag tot en met zaterdag, maar natuurlijk gaat het werk op de andere dagen en ’s avonds ook nog wel eens door. Ik vind dat niet erg; het is een keuze die je maakt en het past mij me. Als ik zie dat ik gemiste oproepen heb, dan wil ik daar bovenop zitten. Dat zit in mijn karakter.” Maar het past ook bij de dynamiek van zijn Amsterdamse klanten. “Ze willen gelijk antwoord, het liefst kort en bondig. Als Amsterdammers begrijpen we dat bij Porsche Centrum Amsterdam. Iedereen vecht hier voor de winkel. Het team gaat er volledig voor; een keertje een paar uurtjes langer werken om een auto klaar te krijgen? No problem. Een negen tot vijf-mentaliteit hebben we hier niet. Als ik Amsterdam moet omschrijven, zou ik zeggen dat het de meest impactvolle dealer van Nederland is; de meest inclusieve kun je ook nog zeggen. We bedienen de klant op alle gebied of het nu gaat om nieuwe of gebruikte Porsches, om onze rol als eerste Porsche Exclusive Manufaktur Partner in Nederland, als Porsche Classic Partner of om onze spraakmakende events.”

Mix

Porsche Centrum Amsterdam is dealer in de grootste stad van Nederland; elektrische auto’s zijn hier buitengewoon populair. Jesper: “We doen hier ruim een kwart van alle Taycans in Nederland, dus dat is zeer serieus. Het gaat met de Taycan-verkoop ook hier natuurlijk niet vanzelf; het blijft nog steeds een uitdaging. De ‘pure Porsche rijder’ is nog steeds gek van de 911 en vraagt vaak een andere benadering dan een klant voor de Taycan. Die koopt meer met zijn verstand; de 911-rijder meer met zijn hart. Ik vind de Taycan gaaf, maar ik ben blij dat we nog steeds auto’s als de GT3 of GT4 hebben. De mix die Porsche biedt is geweldig. Als meest impactvolle dealer hebben we altijd de juiste auto voor je staan.”