Let op!

U gebruikt een verouderde browser. De website van Porsche Centrum Amsterdam is niet geoptimaliseerd om in deze browser te werken.

U kunt hierdoor problemen met de website ervaren. Wij raden u aan gebruik te maken van Google Chrome of Firefox om de website te bekijken.

Akkoord

De aandrijflijn die alles verandert.

28 februari 2018

Elektrische voertuigen zijn méér dan een nieuw soort auto. Bedrijven die zich bezighouden met elektrische aandrijving en de toekomst van onze mobiliteit, vinden gelijktijdig zichzelf opnieuw uit.

Verwacht wordt, dat de bevolking van de EU in 2040 jaarlijks 1,3 biljoen kilometer aflegt. Dat is 30 miljoen keer de aarde rond – 30 procent meer dan nu. We stappen dan nog steeds in de auto, maar onze vervoermiddelen gaan er wel anders uitzien. Duurzaamheid is het toverwoord. Om niet in te hoeven leveren op comfort, veiligheid of rijplezier, ontkomen we niet aan elektrisch vervoer. De auto-industrie maakt zich nu al sterk voor een geheel emissievrije toekomst.

Altijd vol vermogen

Van fabrikanten die het perfectioneren van de verbrandingsmotor tot specialiteit hebben verheven, wordt ook op het gebied van elektrische aandrijflijnen het allerbeste verwacht. Het is niet moeilijk de prestaties van een elektrische auto naar een hoog niveau te tillen; vanaf stilstand kan het volledige koppel direct in acceleratie worden omgezet. Veel lastiger is het om met een elektrische auto onder alle omstandigheden en op ieder ogenblik dezelfde prestaties te bereiken. Een sprint op vol vermogen vergt bij de huidige generatie elektrische auto’s zoveel van het accupakket, dat bij een herhaling van deze proef de acceleratiekracht sterk afneemt.

Tijdens de ontwikkeling van de elektrische aandrijflijn die Porsche in 2019 in een geheel nieuw model introduceert, is bijzonder veel energie gestoken in het elimineren van deze prestatieschommelingen. Ook is rekening gehouden met de andere dynamiek in de rijeigenschappen, die een elektrische aandrijflijn met zich meebrengt. De directe beschikbaarheid van het volledige koppel vereist een zeer zorgvuldige krachtverdeling over de wielen. Doordat het volledige vermogen op elk moment beschikbaar is, zijn dankzij torque vectoring grote verbeteringen op het gebied van veiligheid en sportiviteit te realiseren.

Een eindeloze actieradius

Niemand kijkt meer op van een auto die 1.000 kilometer rijdt op een volle tank benzine of diesel. Autofabrikanten, producenten van batterijen, energieleveranciers en regeringen werken keihard aan de benodigde technologie en infrastructuur om dit ook mogelijk te maken met elektrisch aangedreven voertuigen. Om duurzaam energie op te wekken, worden grote windmolenparken en zonnepaneelvelden ingericht. In 2016 was 78,6 procent van alle nieuwe energiecentrales in Europa gebaseerd op wind- en zonne-energie. Daarnaast wordt veel geld geïnvesteerd in de infrastructuur en de bouw van ultrasnellaadstations. Over een jaar of tien zijn zelfs in de weg ingebouwde inductielaadsystemen gemeengoed, zodat elektrische voertuigen op bijvoorbeeld de parkeerplaats voor de supermarkt of bij een rood verkeerslicht worden opgeladen.

Belangrijk voor de acceptatie van de elektrische auto door de consument, is de bruikbaarheid van het voertuig. Met de huidige technologie is het al mogelijk om ten minste 500 kilometer op één acculading te rijden, maar de actieradius van elektrische auto’s wordt alleen nog maar groter. Met de genoemde ontwikkelingen op het gebied van accutechnologie en laadsystemen, kunnen de batterijen flink sneller worden opgeladen. Zo heeft Porsche een speciaal snellaadstation ontwikkeld met een spanning van 950 Volt en een laadcapaciteit van 350 kWh. Daarmee is het mogelijk de accu’s in minder dan 20 minuten op te laden.

Porsche Mission E met vooruitziende technologie

Ook met de intelligentie van de elektrische auto kan veel winst worden geboekt. Technologie als eye tracking op de oled-schermen in de Porsche Mission E, die detecteert waar de bestuurder zijn aandacht op gevestigd heeft en helpt om beter te anticiperen op de naderende verkeerssituatie. Slimme navigatiesystemen die met informatie uit de cloud berekenen wat de meest energiezuinige route naar de ingevoerde bestemming is. Het systeem kan ook bijdragen aan het ontwikkelen van een energiezuinige rijstijl. En wanneer de auto thuis voor de deur aan het laadstation staat, dient hij meteen als stroombuffer voor het energienetwerk. Zodat uw koelkast blijft werken, als onverhoopt een keer de stroom uitvalt.