Let op!

U gebruikt een verouderde browser. De website van Porsche Centrum Amsterdam is niet geoptimaliseerd om in deze browser te werken.

U kunt hierdoor problemen met de website ervaren. Wij raden u aan gebruik te maken van Google Chrome of Firefox om de website te bekijken.

Akkoord

De ijzersterke multi-materiaal mix van de nieuwe Porsche 911.

22 april 2019

In de carrosserie van de nieuwe 911 heeft Porsche meer innovatieve lichtgewicht constructies toegepast dan ooit tevoren.

Bij de constructie van de nieuwe cabrio is meer aluminium en minder staal gebruikt. Nieuwe composietmaterialen verminderen het gewicht van de carrosserie met ongeveer zeven procent ten opzichte van het vorige model. Desondanks is de stabiliteit, de stijfheid en veiligheid van de nieuwe 911 gelijk of zelfs groter dan bij zijn voorganger.

Hoge bescherming

De ontwerpers van Porsche sloegen bij de 911 nieuwe wegen in. In de A-stijl van de 911 Cabriolet zorgt een nieuwe hybride constructie van kunststoffen bijvoorbeeld voor een hoge bescherming van de inzittenden bij een koprol. Deze innovatieve oplossing vervangt de buisversterking van ultrasterk staal van de vorige generatie van de 911 cabrio. Het grote voordeel hiervan is dat de nieuwe versterking het totale gewicht met 2,7 kilogram vermindert en het zwaartepunt wordt verlaagd. Beide effecten hebben direct invloed op de rijdynamiek van de911 Cabriolet.

De samengestelde constructie bestaat uit drie componenten: een zogeheten Organo blad, extra spuitgegoten ribben en een speciaal schuim. De Organo bladen zijn geprefabriceerde, zeer stabiele halffabrikaten gemaakt van glasvezelversterkt kunststof. Voor gebruik in de 911 Cabriolet wordt een dergelijk blad gesneden en gevormd in een proces van meerdere lagen. Tijdens dit proces wordt een geribbelde ondersteuning gemaakt van kunststof spuitdelen. Tot slot wordt een extra laag schuim aangebracht om de structuur te versterken. Deze laag zet uit tijdens het spuitproces waarbij de carrosserie wordt blootgesteld aan hitte waardoor de versterking binnen de A-stijl wordt geborgd. De A-stijl zelf bestaat uit supersterke plaatwerkcomponenten zoals boorstaal.

Verhoogd gebruik van aluminium

Kenmerkend voor het geavanceerde lichtgewicht ontwerp van de nieuwe 911-generatie - zowel de Coupé als de Cabriolet - is het toegenomen gebruik van aluminium. De buitenste huid is inclusief de neus en de achterzijde gemaakt van dit lichte metaal. Het nieuwe ontwerp van de portieren is dankzij het gebruik van aluminium een stuk lichter zonder dat dit ten koste gaat van de stabiliteit.

Naast staalsoorten met een hoge sterkte, worden geperste aluminiumprofielen in toenemende mate gebruikt bij constructies zoals de voorste en achterste langsdragers, de binnen- en buitendorpels en vloerversterkingen. Het aandeel delen steeg van drie naar 25 procent. Ook gecompliceerde geometrische componenten kunnen in een stuk worden gegoten en hoeven niet meer afzonderlijk te worden vervaardigd en gelast. Dit maakt het onderdeel niet alleen lichter, maar zorgt er ook voor dat een aantal productiestappen kan worden overgeslagen waardoor de productie efficiënter wordt.

Nieuwe verbindingstechnieken

Porsche maakt voor de assemblage van de nieuwe 911 gebruik van in totaal tien processen waaronder lassen, verlijmen, clinchen en schroefverbindingen. Nieuw is het zogeheten wrijvingslassen met verzonken bouten om componenten uit aluminium en staal met elkaar te verbinden. In dit proces wordt de stalen bout met een hoge snelheid door het aluminium gedrukt, waardoor door wrijving de verzonken kopbouten samenvloeien met de staalcomponent. Daardoor ontstaat een ijzersterke verbinding.

Met de body van de nieuwe 911 zet de Porsche de strategie om auto’s lichter te maken consequent voort. In vergelijking met het vorige model heeft de nieuwe 911 een betere torsiestijfheid. Als gevolg hiervan blijft de 911 onwrikbaar op koers, ongeacht het tempo dat wordt gereden en op welk wegoppervlak.