Let op!

U gebruikt een verouderde browser. De website van Porsche Centrum Amsterdam is niet geoptimaliseerd om in deze browser te werken.

U kunt hierdoor problemen met de website ervaren. Wij raden u aan gebruik te maken van Google Chrome of Firefox om de website te bekijken.

Akkoord

'Er zijn er maar twee in de hele wereld'

07 juni 2023

Amsterdam, 07.06.2023.

'Er zijn er maar twee in de hele wereld'

Het zat er al vroeg in bij Mathieu Zwinkels (42). Hij groeide op in het Westland, vlakbij zee. Als zijn moeder hem meenam op de fiets, nam ze bij voorkeur een route door de duinen. Daar reden geen auto’s, zodat de kleine Mathieu even zijn mond hield. Want waar wel auto’s reden, wist hij feilloos het merk en type op te noemen. En dat deed hij dan ook graag. Zijn liefde voor auto’s groeide later uit tot een passie voor Porsche. Hier vertelt hij waarom.

Spaarpot
'Als kind keek ik graag naar Amerikaanse series en films. En wat mij opviel is dat als je succesvol was, je ook een mooie auto had. Vaak was dat een Porsche. Porsche werd een metafoor voor succes. In die tijd had ik bij mijn opa een bijbaantje op zijn tuinbouwbedrijf. Alles wat ik verdiende, ging in een spaarpot. En toen deze vol was, ging ik ermee naar de bank. Daar kon je een naam geven aan de storting en dat heb ik in mijn jeugd zo’n 25 keer gedaan. Elke keer een ander onderdeel van een Porsche 911. Het boekje met de afschriften heb ik nog: voorwiel links, stuur, spiegel, spatbord rechts achter…

Californië.
Toen ik 18 werd, had ik genoeg gespaard om mijn eerste auto te kunnen kopen. Geen nieuwe, maar wel iets bijzonders en bij voorkeur een sportief model van Duitse makelij. Het werd een Volkswagen Corrado van negen jaar oud. Vuurrood, 2 liter motor 16 klepper. Daar heb ik een hoop plezier mee gehad, maar de ultieme wens bleef een Porsche 911. Die wens liet nog 17 jaar op zich wachten. Op mijn 35 e verjaardag ben ik met enkele vrienden door Californië gaan toeren en daar vond ik een Porsche 911 Targa uit 1969. Ik heb hem ter plekke gekocht.

Project.
Die Porsche 911 Targa werd een langdurig project. Ik wilde de auto volledig laten restaureren, reviseren en in originele staat terugbrengen. Tijdens mijn werk in Warschau had ik een restauratiespecialist ontmoet die dit zou kunnen. Dus werd de Porsche van Amerika verscheept naar Polen. Mijn Poolse vriend dacht een jaar nodig te hebben, maar dat werden er bijna vijf. Het probleem zat ‘m vooral in de levering van onderdelen vanuit Duitsland.

Tussen-Porsche.
Marloes, mijn vrouw, zag me in die jaren van de restauratie elke avond weer filmpjes kijken van Porsches. Tot ze op een avond in 2017 mij vroeg waarom ik niet een andere Porsche ging rijden, in afwachting van de 911 Targa. Twee maanden later liepen we samen Porsche Centrum Amsterdam binnen en werden we ontvangen en rondgeleid door de manager. Ik zag op een spandoek mijn eigen 911 Targa staan naast een 50-jarig jubileumeditie van de 911. En die jubileumeditie stond in de showroom, maar bleek helaas niet te koop.

50th Anniversary.
Na het zien van de 50th Anniversary Limited Edition Porsche 911 wist ik wat ik wilde. De vraag was waar ik zo’n model kon vinden. Heel toepasselijk zijn er maar 1963 exemplaren gemaakt, gelinkt aan het jaar waarin de eerste 911 van de band afrolde. De jubileumeditie is er in drie kleuren, waarvan ik graphitgrau het mooist vind. Ik heb er de hele wereld naar afgezocht en vond in Duitsland iemand die er twee had en bereid was om er een te verkopen. Toen wist ik ook meteen welke kleur de Porsche 911 Targa zou gaan krijgen. Door die ook graphitgrau te spuiten, zou ik hetzelfde duo hebben als op het spandoek in Porsche Centrum Amsterdam. En dat hebben maar twee mensen over de hele wereld.

Rally’s.
Marloes en ik hebben inmiddels een zoontje. Hugo rijdt regelmatig met mij een rondje, net als mijn vader. Die is ook helemaal gek van Porsche. Als ik rally’s rijd, doe ik dat samen met Marloes en als dat niet lukt, gaat mijn vader mee. Marloes rijdt het liefst met de nieuwe Porsche, die biedt meer comfort. De 911 Targa heeft mijn voorkeur, mede vanwege het historische besef. Het voelt als het bewaren van een stukje autohistorie. We stellen de Porsches ook beschikbaar voor evenementen van Porsche Centrum Amsterdam. Ik wil dat zoveel mogelijk mensen en vooral ook kinderen ervan kunnen genieten. Zelf heb ik meerdere keren de Rally Tour Amsterdam georganiseerd en ben ik betrokken bij de organisatie van een jaarlijkse rally met de naam Stars & Cars. Iedereen gaat dan gekleed volgens een thema. En alle opbrengsten gaan naar een goed doel.'