Let op!

U gebruikt een verouderde browser. De website van Porsche Centrum Amsterdam is niet geoptimaliseerd om in deze browser te werken.

U kunt hierdoor problemen met de website ervaren. Wij raden u aan gebruik te maken van Google Chrome of Firefox om de website te bekijken.

Akkoord

‘Golfen verstevigt de band met de klant’

18 augustus 2022

Amsterdam, 11-08-2022.

Nergens leer je mensen zo snel en zo goed kennen als op de golfbaan. Je karakter verraadt zichzelf onmiddellijk als je een drive in de bossen slaat, een putt van een meter mist of juist een hole-in-one maakt. Verkoopadviseur Marcel van Scharrenburg kan het weten. Niet alleen speelt hij zelf passioneel golf op hoog niveau, hij gebruikt het spel ook om zijn contacten met klanten te verstevigen. Marcel was in augustus een van de motoren achter de eerste Porsche Centrum Amsterdam golfdag op de baan van de Amsterdamse Golf Club in Spaarnwoude.

“Golfen is leuk. Zelf golf ik al zo’n vijftien jaar; ik heb een handicap van 9.4. Een opvallend groot aantal klanten van Porsche Centrum Amsterdam golft ook. Ik heb bij onze toenmalige directeur Hans van der Valk geopperd om wat meer met die tak van sport te gaan doen en dat is gebeurd. Ik heb auto’s verkocht aan de voorzitter van de Amsterdamse Golf Club, en daarmee is het golfballetje gaan rollen. We hebben de koppen bij elkaar gestoken en een business competitie opgezet, waar Porsche Centrum Amsterdam als sponsor is ingestapt. We hebben dat vier jaar op rij gedaan. We konden op die manier onze bestaande en nieuwe klanten aanbieden om eens een lekker rondje te lopen en konden zo de banden met hen versterken. Dat gebeurt in een informele sfeer waar je elkaar op een heel andere manier leert kennen dan bij een auto in de showroom.

Klanten in het middelpunt

In eerste instantie hebben we klanten gemobiliseerd om woensdag- of donderdagavond te spelen. We nodigden ze met een simpel mailtje uit. Vanaf dit jaar zijn we het professioneler gaan aanpakken via de Porsche24 app. Dat heeft 11 augustus geresulteerd in onze eerste Porsche Centrum Amsterdam Golfdag, een echte wedstrijd. Dat was helemaal nieuw. Het leuke van golf is dat je elkaar op een hele nieuwe manier leert kennen. Je speelt wat, je praat wat en deelt je passies. Dus wat is er dan uiteindelijk leuker dan een wedstrijd te organiseren op een baan met achttien holes, met prijzen voor the longest drive en de winnaar van de dag. Ik heb zelf meegelopen voor de gezelligheid, maar buiten mededinging. Het was een klantendag; zij stonden in het middelpunt. Voor mij zijn zulke evenementen top. Ik ben zakelijk bezig en combineer dat met mijn hobby.

Fanatiek

We hebben een toepasselijke naam bedacht voor ons event: de Amsterdamse Drivers Club. Een woordgrapje waarin een golfterm en het rijden met Porsches in een naam wordt gevangen. De deelnemers waren zeer fanatiek, viel me op. Dat is niet raar, want het zijn zonder uitzondering geslaagde ondernemers en die willen winnen. Dat kwam tot uitdrukking tijdens deze dag. De kwaliteit was goed. Onze ondergrens was handicap 30. Door die grens aan te houden, weet je zeker dat je niet met absolute beginners te maken hebt. Daarmee hou je gang in het spel en hoef je niet na iedere slag naar de balletjes te zoeken.

Hittegolf

We hebben een fantastisch mooie dag gehad, ondanks de hittegolf met een temperatuur van dik dertig graden. Alle deelnemers kregen vooraf een goodiebag, dus ze vielen al in de prijzen voordat ze überhaupt een slag hadden geslagen. Uiteraard hebben we gezorgd voor een natje en een droogje. Omdat het zo warm was, reden we met golfkarretjes rond met water en waterijsjes. Maar het gekke was dat iedereen zo fanatiek bezig was, dat de hitte min of meer aan ze is voorbij gegaan. Het plezier stond centraal. De deelnemers hebben een topdag gehad. Niet alleen hebben ze een lekker dagje gegolfd, maar na afloop was er ook een borrel en een BBQ.

Hole-in-one

Je speelt bij golf tegen jezelf. De enige die het spelletje in de hand heeft, ben jij. Je hebt bij golf goede dagen, maar dat kan een week later op dezelfde baan frustrerend anders zijn. Het geeft een kick als je een hele mooie drive maakt, of - nog leuker - een hole-in-one slaat. Dat heeft niemand tijdens onze eerste golfdag trouwens gedaan, maar dat gebeurt sowieso in de amateurgolfsport zelden. We hadden voor een hole-in-one dus makkelijk een nieuwe GT3 RS in het vooruitzicht kunnen stellen. Ik heb ooit een toernooi gespeeld voor Porsche op de Bernardus, een 18-holes baan golfbaan in Cromvoirt. Daar stonden twee Porsches 911 als prijzen voor een hole-in-one. De organisatoren hadden zich verzekerd voor het geval dát, maar de auto’s zijn niet gewonnen. Maar je kunt een keer geluk hebben; ook een amateur.

Perfecte match

Het golfspelletje is leuk. Maar bijna nog leuker is dat je er na afloop nog uren over kunt praten. Iedereen weet hoe ‘ie het allemaal had moeten doen en heeft de wijsheid in pacht. De beste spelers zitten dan op het terras. Er was tijdens onze golfdag iemand bij die zo’n beetje elke bunker wist te raken. Daar wordt dan achteraf over gegrapt: ‘Het is dan wel mooi weer, maar om dan elke keer naar het strand te gaan is een beetje overdreven’. Elke Porsche is geschikt voor een golfspeler, óók een 911. Je gooit de achterzittinkjes plat, je haalt je driver eruit en je legt je tas gewoon achter je rug. Een Porsche is dé perfecte match voor een golfer. Bovendien weet je altijd zeker dat je met je Porsche altijd op tijd op de baan bent.”

Wilt u zelf ook lid worden van de Amsterdamse Drivers Club en 9-holes lopen op de Amsterdamse Golf Club? Laat het dan gerust even weten aan Marcel van Scharrenburg of Christophe Roels.