Let op!

U gebruikt een verouderde browser. De website van Porsche Centrum Amsterdam is niet geoptimaliseerd om in deze browser te werken.

U kunt hierdoor problemen met de website ervaren. Wij raden u aan gebruik te maken van Google Chrome of Firefox om de website te bekijken.

Akkoord

Groei omzet en bedrijfsresultaat voor Porsche in eerste kwartaal 2018.

30 april 2018

De groei zet door: Porsche heeft in de eerste drie maanden van 2018 het aantal afleveringen, de omzet en het bedrijfsresultaat zien groeien. De sportwagenfabrikant leverde in totaal circa 63.500 auto’s af (+6%) en de omzet steeg met 8% tot 5,9 miljard euro. Het bedrijfsresultaat kwam uit op 976 miljoen euro (+1%) en de winstmarge bedroeg 16,4%.

Lutz Meschke, vicevoorzitter van de raad van bestuur van Porsche en verantwoordelijk voor financiën en IT, over de cijfers: “Met dit succesvolle eerste kwartaal creëren we een solide basis voor de komende maanden.” Volgens Meschke droegen de toegenomen volumes, mixeffecten en positieve ontwikkelingen naast de autoverkoop (zoals after sales en consultingdiensten van MHP en Porsche Consulting) bij aan het positieve resultaat. Aan de andere kant zorgden zeer grote investeringen in de toekomst van het merk voor financiële druk en dat werd nog eens versterkt door ongunstige wisselkoersen.

De link tussen winstgevendheid en sociale verantwoordelijkheid

Porsche CEO Oliver Blume: “Dit zeer goede resultaat bevestigt nog eens dat onze productstrategie de juiste is. De nieuwe Panamera en Cayenne zijn evenals de nieuwe GT-modellen van de 911 zeer populair onder onze klanten.” Blume benadrukt daarbij ook dat de link tussen winstgevendheid en sociale verantwoordelijkheid zeer belangrijk is: “Het draait niet om het jaar in, jaar uit verbreken van records. We streven naar waardetoevoegende groei met gezonde winsten en met behoud van banen.” Aan het einde van het eerste kwartaal waren bij Porsche 30.335 mensen in dienst, 7% meer dan een jaar eerder (28.249).

Van fabrikant tot provider

Nogmaals Meschke: “Wij willen transformeren van een autofabrikant tot een succesvolle provider van exclusieve en sportieve mobiliteitsoplossingen. Om dat te bereiken, blijven we fors investeren. Maar zelfs in deze periode van transformatie is het ons doel om winstgevend te blijven.” Porsche verwacht het strategische doel van 15% winstmarge ook over heel 2018 weer te kunnen halen. De volgende verkoopboost verwacht Porsche als de Mission E, het eerste volledig elektrisch aangedreven model van het merk, op de markt komt.

 

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.