Let op!

U gebruikt een verouderde browser. De website van Porsche Centrum Amsterdam is niet geoptimaliseerd om in deze browser te werken.

U kunt hierdoor problemen met de website ervaren. Wij raden u aan gebruik te maken van Google Chrome of Firefox om de website te bekijken.

Akkoord

Grote finale in Bahrein: Porsche 919 Hybrid rijdt zijn laatste race

15 november 2017

Aanstaande zaterdag sluit Porsche één van de meest succesvolle hoofdstukken in de lange autosporthistorie van het merk af. De negende en laatste ronde van het FIA World Endurance Championship (WEC) 2017 wordt de allerlaatste race voor de Porsche 919 Hybrid. Het LMP1-prototype wist drie achtereenvolgende edities van de 24 uur van Le Mans op zijn naam te schrijven (2015, 2016 en 2017) en won in diezelfde jaren ook de constructeurs- en rijderstitel in het FIA World Endurance Championship.

De eerste testversie van de 919 Hybrid werd in 2013 bij Porsche’s ontwikkelingscentrum in Weissach in gebruik genomen. Zijn aandrijflijnconcept was niet alleen innovatief, maar ook gedurfd. De 919 Hybrid is uitgerust met één van de meest efficiënte verbrandingsmotoren die Porsche ooit heeft gebouwd en beschikt over twee verschillende systemen om energie terug te winnen. Ondanks het feit dat de testperiode van de 919 Hybrid zwaar was, behaalde de auto al in 2014 zijn eerste resultaten: vier pole positions en een overwinning.

De technische reglementen voor de LMP1-klasse waren in 2014 een grote uitdaging voor Porsche. Auto’s moesten hybridetechniek aan boord hebben, mochten de teruggewonnen energie op allerlei manieren gebruiken, maar hadden ook te maken met zeer strenge eisen aan het brandstofverbruik per ronde. Daartegenover stond wel dat fabrikanten enorm veel vrijheid kregen in hun aanpak. Porsche greep die kans aan om met een volledig nieuwe en revolutionaire raceauto te komen.

De Porsche 919 Hybrid heeft een gecombineerd vermogen van ongeveer 900 pk (662 kW). Bijna 500 pk (368 kW) daarvan is afkomstig uit een compacte 2,0 liter V4-turbomotor die de achterwielen aandrijft. De resterende ruim 400 pk (294 kW) wordt geleverd door een sterke elektromotor die zijn krachten afgeeft aan de voorwielen. Die laatste wordt gevoed door twee verschillende systemen: het ene wint energie terug van de remmen op de vooras, het andere doet hetzelfde bij de uitlaat. De energie wordt tijdelijk opgeslagen in een vloeistofgekoelde lithium-ion batterij.

Wat Porsche heeft geleerd van het 919 Hybrid-programma, is van onschatbare waarde voor zijn toekomstige hybrides en volledig elektrische modellen. Vooral op het gebied van batterij- en hoogvoltagetechnologie, verbrandingsefficiency en het terugwinnen van energie heeft het merk belangrijke ontdekkingen gedaan.

In zijn laatste zes-uursrace rijdt de Porsche 919 Hybrid wederom de nacht in. De race wordt gehouden op zaterdag 18 november in Bahrein en start om 16.00 uur lokale tijd (14.00 uur onze tijd). De zon gaat al om 16.46 uur onder, maar in tegenstelling tot Le Mans hoeven de coureurs het in Bahrein niet alleen van het licht van hun koplampen te hebben. Het Formule 1-circuit wordt verlicht door vijfduizend schijnwerpers, zodat de wereldwijde online- en televisiekijkers de laatste race van de Porsche 919 Hybrid tot aan de finish kunnen volgen.