Let op!

U gebruikt een verouderde browser. De website van Porsche Centrum Amsterdam is niet geoptimaliseerd om in deze browser te werken.

U kunt hierdoor problemen met de website ervaren. Wij raden u aan gebruik te maken van Google Chrome of Firefox om de website te bekijken.

Akkoord
Porsche Centrum Amsterdam
Car Configurator
Contact

Porsche Centrum Amsterdam

Sijsjesbergweg 50

1105 AL Amsterdam Zuidoost

T: 020 - 4 911 911

info@porschecentrumamsterdam.nl

Openingstijden

Maandag - vrijdag 09:00u - 18:00u 
Zaterdag 10:00u - 17:00u 
Zondag Gesloten

 

Modellen

Luchtgekoelde pareltjes

01 juli 2022

Amsterdam, 01.07.2022.

De 993 is voor veel Porsche fans nog steeds de ultieme generatie van ‘Het Icoon’ uit Stuttgart-Zuffenhausen. Het model dat tussen 1993 en 1998 is gebouwd heeft dat mede te danken aan het opvallend mooie design dat onder de Nederlandse designchef Harm Lagaaij zijn vorm kreeg. Porsche Centrum Amsterdam heeft twee van deze populaire luchtgekoelde Classics in de showroom staan: een 993 Carrera en een 993 Carrera 4S. “Allebei in nieuwstaat,” aldus Porsche Classic Specialist Barry van den Haak van Porsche Centrum Amsterdam.

 

Porsche Centrum Amsterdam heeft het als Classic Partner druk gekregen; klanten komen met hun klassieke Porsches vanuit het hele land naar de Sijsjesbergweg voor onderhoud en reparatie. Maar ook komen zij in toenemende mate voor prachtige gebruikte Classics in de showroom. De laatste aanwinsten: een 993 Carrera uit 1995 in Irisblau-perlcolor met een Klassikgrau interieur en een letterlijk en figuurlijk dikke 993 Carrera 4S uit 1997 in Schwartz met een zwart sportinterieur. Beide minutieus onderhouden door de dealer.

 

Lagaaij

Mooier kan het bijna niet: twee 993’s uit het luchtgekoelde tijdperk. De geïntegreerde bumpers onderstrepen de harmonieuze algemene indruk. De neus is moderner dan van zijn voorganger 964, wat mogelijk is gemaakt door de ronde verlichting in de ‘torpedobuizen’ van het oermodel te vervangen door ellipsoïd koplampen. Door de voorklep iets hoger te zetten en de bumper daarmee te integreren, komt de zwarte rubber strip te vervallen die bij het G-model en de 964 voor de afdichting zorgen tussen de carrosserie en de voorbumper. Het team van Lagaaij heeft de zijpanelen verbreed; ze lopen in een meer rechte lijn naar de achterzijde, waar de achterlichten inclusief de kenmerkende reflectorplaat hoger zijn geplaatst. Alleen de portieren, A-stijl, het dak en de achterruit zijn nog hetzelfde.

 

Gezocht

Elke versie van de 993 behoort tegenwoordig tot de gezochte modellen van Porsche. De belangrijkste reden waarom Porsche liefhebbers de 993 tot op de dag van vandaag zo koesteren, is dat deze generatie waarvan 67.535 exemplaren zijn gebouwd voor het laatst is voorzien van een luchtgekoelde motor. Z’n opvolger, de 996, krijgt vanaf 1997 een watergekoelde boxermotor.

 

Betrouwbaar

Elke 993 toont klassiek, maar rijdt modern. Barry van der Haak werkt graag aan deze generatie. “De luchtgekoelde motor is bij de 993 verder doorontwikkeld en is betrouwbaarder dan ooit. De 993 Carrera heeft een 3.6-liter motor die in eerste instantie 272 pk leverde – tien procent krachtiger dan zijn voorganger - en 285 pk vanaf modeljaar 1996. De 993 had standaard een zesbak, voor het eerst in de geschiedenis van Porsche. Een viertraps Tiptronic bleef ook leverbaar. De 993 was in eerste instantie leverbaar als Coupé – zoals onze Irisblauwe - en Cabriolet met achterwielaandrijving. Voor modeljaar 1995 volgden de vierwielaangedreven versies Carrera 4 en 911 Turbo. In de modeljaren 1996 en 1997 bracht Porsche ook nog de Carrera S en de 993 Carrera 4S zoals wij in de showroom hebben staan op de markt. Ook een Targa werd leverbaar.”

 

Goede band

Barry sleutelt met zijn ogen dicht aan de luchtgekoelde auto’s; de Irisblauwe 993 Carrera kent hij op zijn duimpje. De Porsche heeft maar een eigenaar gehad en is vanaf dag één in Amsterdam onderhouden. Kort voor zijn overlijden verkocht hij zijn Carrera aan Porsche Centrum Amsterdam. “Met de eigenaar had ik een goede band; hij bleef er het liefst bij als ik met zijn auto bezig was. Dat gebeurt vaker bij een eigenaar die zijn Porsche niet beschouwt als een auto voor dagelijks gebruik. Hij zorgde ervoor dat het onderhoud stipt door ons werd uitgevoerd. Daardoor hoeft een kilometerstand van ruim 179.000 helemaal geen probleem te zijn. Hij had zijn 993 wel regelmatig bijgetipt met een lakstift, zodat hij wel moest worden gespoten om ‘m weer helemaal nieuw te krijgen.”

 

Perfecte staat

Ook de 993 Carrera 4S die Porsche Centrum Amsterdam door inruil heeft verkregen is in een perfecte staat, zowel technisch als uiterlijk. Voordat hij de showroom in kon, heeft Barry de auto op 111 punten gekeurd. Pas daarna kwam hij in aanmerking voor het Youngtimer & Classic label. Classics met dit label hebben zes maanden garantie, recent uitgebreid dealeronderhoud en een nieuwe APK. “Deze 4S heeft pas 51.551 kilometer gelopen. Van oorsprong komt de auto uit Amerika, maar dat kun je vanbuiten en vanbinnen niet meer zien; hij heeft nu de Europese specs. De grote Amerikaanse stootblokken op de achterbumper zijn bijvoorbeeld verwijderd en de mijlenteller is vervangen voor een kilometerteller. Net als bij de Irisblauwe 993 zijn de onderhoudsboekjes keurig afgestempeld door de dealer. Deze twee luchtgekoelde pareltjes staan garant voor zorgeloos rijden.”