Nieuwe fabriek voor Porsche Taycan even CO2 neutraal als de auto.
Porsche heeft in Stuttgart-Zuffenhausen onder het toeziend oog van 320 gasten uit de politiek, het bedrijfsleven en de media een compleet nieuwe fabriek voor de Taycan geopend. De productie van de honderd procent elektrische Taycan geschiedt hier geheel in de geest van de nieuwe Porsche: CO2 neutraal. In het complex, dat in het hart van het fabriekscomplex is gerealiseerd, ontmoet historie de toekomst.
Porsche opent het volgende hoofdstuk in de geschiedenis van het bedrijf met de eerste volledig elektrische sportwagen van het merk en de op maat gemaakte fabriek. “De honderd procent elektrische Taycan is een nieuw icoon van Porsche,” zegt Oliver Blume, CEO van Porsche AG. “Hij is anders dan de andere modellen van ons merk, maar is nog steeds een typische Porsche - innovatief, sportief en emotioneel.”
Er zijn minder dan 48 maanden verstreken sinds de presentatie van de concept car Mission E op de IAA in 2015, tot de start van de productie van de eerste klantenversies van de Taycan. De nieuwe fabriek stelt nieuwe normen op het gebied van energie-efficiëntie en milieuvriendelijkheid. “We onderschrijven de klimaatdoelstellingen die in december 2015 in Parijs zijn ondertekend en vinden dat we een duidelijke verantwoordelijkheid hebben om milieuschadelijke emissies te verminderen. Onze duurzaamheidsstrategie gaat echter veel verder dan het verminderen van de CO2 alleen,” aldus Albrecht Reimold, lid van de raad van bestuur voor productie en logistiek van Porsche AG. “We willen dat onze fabrieken auto’s produceren zonder dat dit negatieve gevolgen heeft voor het milieu.”
Electromobiliteit creëert nieuwe banen bij Porsche
De Taycan luidt een nieuw tijdperk in de autoproductie in. Porsche gebruikt geautomatiseerde geleide voertuigsystemen in plaats van traditionele transportbanden om componenten en voertuigen van station naar station te verplaatsen.
De Taycan-fabriek in Zuffenhausen levert 1500 nieuwe banen op. Bij de bouw van de nieuwe fabriek en de voorbereiding op de productie heeft Porsche ook een ongekend trainingsprogramma geïmplementeerd om alle werknemers vertrouwd te maken met de unieke kenmerken van elektromobiliteit. Porsche wil tegen 2022 meer dan zes miljard euro in elektromobiliteit hebben geïnvesteerd. De sportwagenfabrikant heeft alleen al in de nieuwe fabriek in totaal 700 miljoen euro geïnvesteerd. Als de nieuwe carrosseriestraat daar nog bij wordt gerekend, lopen de investeringen op tot één miljard euro. Deze carrosseriestraat gaat Porsche ook gebruiken voor de huidige generatie van de Porsche 911. De nieuwe fabriek vormt een aanvulling op de productie van tweedeurs sportwagens. Op de historische plek waar het in 1948 allemaal begon lopen nu dagelijks 250 exemplaren van de 911 en 718-serie van de band.