Let op!

U gebruikt een verouderde browser. De website van Porsche Centrum Amsterdam is niet geoptimaliseerd om in deze browser te werken.

U kunt hierdoor problemen met de website ervaren. Wij raden u aan gebruik te maken van Google Chrome of Firefox om de website te bekijken.

Akkoord

Nieuwe Porsche 919 Hybrid: efficiency als succesfactor

25 maart 2016

Porsche heeft de nieuwe 919 Hybrid voor het FIA World Endurance Championship (WEC) gepresenteerd. Zijn aandrijflijn is nog efficiënter, diverse componenten zijn lichter dan voorheen en er zijn nu specifieke aerodynamicapakketten voor verschillende circuits. Porsche zet in het WEC van 2016 twee 919 Hybrid modellen in. Ze zijn herkenbaar aan de nieuwe kleurstelling en aan de startnummers die Porsche in het afgelopen seizoen verdiende door zowel het rijders- als het constructeurskampioenschap te winnen: 1 en 2.

De 919 Hybrid met startnummer 1 wordt dit jaar bestuurd door Timor Bernhard (D), Brendon Hartley (NZ) en Mark Webber (AU). De auto met nummer 2 is in handen van Romain Dumas (F), Neel Jani (CH) en Marc Lieb (D).

Nog efficiënter

De basisstructuur van de 919 is ongewijzigd en dat geldt ook voor de opzet van de aandrijflijn. Ook de nieuwe 919 Hybrid maakt gebruik van de efficiënte, direct ingespoten 2,0-liter V4 turbomotor die via een hydraulisch bediende sequentiële zeventraps transmissie de achterwielen aandrijft. Vergeleken met de versie van 2015 is de V4 nog lichter. In 2016 mag volgens het WEC-reglement minder gebruik worden gemaakt van energie uit brandstof en bovendien wordt de brandstofstroom verder beperkt. Daardoor is de 2016-motor circa 8% minder krachtig (nu: minder dan 500 pk) en tegelijkertijd 8% zuiniger dan zijn voorganger.

Twee energie-terugwinsystemen

De 919 Hybrid heeft twee energie-terugwinsystemen. Het ene zet de kinetische energie die aan de vooras vrijkomt bij het remmen om in elektriciteit. Het andere maakt gebruik van de uitlaatgasstroom. Een speciale turbine is daarbij gekoppeld aan een elektrische generator. De elektriciteit die hierdoor wordt opgewekt, wordt evenals de elektrische energie afkomstig van de vooras opgeslagen in een lithium-ion batterij. Hierdoor heeft de coureur 400 pk extra ter beschikking. Dit vermogen wordt overgebracht op de voorwielen. Volgens het WEC-reglement mag veel van de teruggewonnen energie worden gebruikt. Dit leidt wel tot een proportionele afname van de toegestane hoeveelheid brandstof per ronde. Op deze manier is er een directe link tussen prestaties en efficiency. Bij de 24-uursrace van Le Mans komt Porsche met de 919 Hybrid uit in hoogste ‘energieterugwin-categorie’: de 8 megajoule-klasse. Acht megajoule aan teruggewonnen energie staat gelijk aan 4,31 liter benzine of 3,33 liter diesel. In 2015 was Porsche de eerste en enige fabrikant die voor deze klasse koos.

Drie aerodynamicapakketten

In het WEC is het dit jaar toegestaan maximaal drie verschillende aerodynamicapakketten te gebruiken. Porsche maakt gebruik van die mogelijkheid. Zo kan vooral de downforce van de 919 Hybrid aangepast worden aan gebruik op de verschillende circuits.

De kalender van het FIA World Endurance Championship 2016

25/26-03  Prologue, Paul Ricard (FR)
17-04        Zes uur van Silverstone (GB)
07-05        Zes uur van Spa-Francorchamps (BE)
05-06        Officiële testdag in Le Mans (FR)
18/19-06  24 Uur van Le Mans (FR)
24-07        Zes uur van de Nürburgring (DE)
03-09        Zes uur van Mexico City (MX)
17-09        Zes uur van COTA (Austin, Texas/USA)
16-10        Zes uur van Fuji (JP)
06-11        Zes uur van Shanghai (CH)
19-11        Zes uur van Bahrain (BH)