Let op!

U gebruikt een verouderde browser. De website van Porsche Centrum Amsterdam is niet geoptimaliseerd om in deze browser te werken.

U kunt hierdoor problemen met de website ervaren. Wij raden u aan gebruik te maken van Google Chrome of Firefox om de website te bekijken.

Akkoord

Nieuwe Porsche genius Sem van Eijk

06 december 2022

Amsterdam, 06.12.2022

Sem van Eijk (21) is de nieuwe Porsche genius van Porsche Centrum Amsterdam. Hij ondersteunt zijn collega’s van de Sales en helpt klanten om hun nieuwe Porsche te doorgronden voordat ze de weg op gaan. Sem drukt bij Porsche Centrum Amsterdam altijd op de goede knoppen.

“Ik ben gek van auto’s, altijd al geweest. Ik heb het waarschijnlijk van mijn vader; die heeft veel met auto’s in het algemeen en met Porsches in het bijzonder. We stonden met z’n tweeën vooraan bij de AutoRAI, de Classic Days in Leusden, en allerlei andere auto events. Daar is het bij mij allemaal mee begonnen.

Schonenwinkel

Ik wist op mijn zestiende niet goed wat ik moest gaan doen. Toen ben ik een verkoopopleiding gaan volgen bij de ROC. Da’s lekker breed en het zorgde ervoor dat ik in een schoenenwinkel ben gaan werken. Een van mijn klanten was een vriend van mijn ouders, een Volkswagen-verkoper. Op een verjaardag vroeg hij me met een biertje erbij of ik bij zijn bedrijf op gesprek wilde komen voor de functie van verkoper. Ik had geen idee wat me te wachten stond en ben begin 2019 op mijn Air Max-jes gewoon de showroom binnen gestapt. Ik kreeg gelijk een baan aangeboden als junior verkoopadviseur Zo ben ik in de auto’s gerold.

Klantcontact

Met auto’s werken beviel me erg goed; met name het klantcontact vond ik gelijk al super. Ook bij Volkswagen kwam ik als autogek trouwens goed aan mijn trekken met de GTi-tjes en de Golf R. Maar helaas, rijden mocht ik er niet mee. Ik had toen nog geen rijbewijs, dus dat ben ik zo snel als ik kon gaan halen. Na wat omzwervingen ben ik vorig jaar bij CUPRA in Amsterdam terecht gekomen. Op een dag werd ik gebeld door een van de verkoopadviseurs bij Porsche Centrum Amsterdam. 

Productspecialist

In de zomer zag ik dat er een vacature was voor Porsche genius. Al vanaf het moment dat ik bij de Volkswagen dealer werkte, wilde ik graag naar Porsche.  Ik heb onmiddellijk gereageerd en werk hier nu sinds augustus; het is een droombaan. De taken van een Porsche genius zijn heel erg breed. Ik doe onder meer afleveringen en ben de productspecialist die alles over de modellen moet weten. Als klanten hier binnenkomen, probeer ik te achterhalen waarvoor ze komen zodat ik ze gelijk naar het juiste ‘loket’ kan doorverwijzen. Naar mijn collega’s van de sales bijvoorbeeld.

Knoppen

Een Porsche zit boordevol met techniek waar ik de klanten veel over kan vertellen. Zoals bijvoorbeeld de Porsche Connect App of het PCM met het navigatiesysteem; over zulke systemen krijg je veel vragen. De ene klant heeft er wat meer gevoel voor dan de andere en is met vijf minuten de winkel al uit. Bij andere klanten kost het wat meer tijd om de systemen uit te leggen, maar dat is helemaal niet erg. Ik doe dat met liefde. Ik vind het leuk om me in de materie vast te bijten. Ik lees veel, kijk filmpjes op YouTube, en ga gewoon zelf in de auto zitten om op de knoppen te drukken om te zien wat er gebeurt.

Ultieme Porsche

Ik was geen specifieke Porsche-gek, maar ben dat door de jaren heen wel geworden. Die gekte is natuurlijk helemaal toegenomen sinds ik bij Porsche Centrum Amsterdam werk. De GT4 RS is mijn ultieme Porsche. Het is een extreme auto en juist dat aspect vind ik heel tof. Als je ‘m start, geniet ik al. Zo’n auto praat met je; je hoort alles. Dat geldt trouwens ook voor de huidige GT3 met dat heerlijke atmosferische blok. Hij gilt naar je als je ‘m doortrekt naar 9.000 toeren. Ik begrijp de klanten heel goed die voor zo’n auto komen.

Feestje

Mijn eerste aflevering was een Taycan GTS in het krijt; ik heb dat samen met een collega gedaan. De aflevering die ik helemaal alleen heb gedaan was een 911 GTS Cabriolet. De klant had geen vragen meer toen hij wegreed, dus ik zal het wel goed hebben gedaan. Wat me hier de afgelopen maanden is opgevallen is hoe blij klanten zijn als ze hun nieuwe auto komen ophalen. Het is voor hen echt een feestje. Ik ben steeds blij dat ik aan hun feestje heb kunnen bijdragen.”