Let op!

U gebruikt een verouderde browser. De website van Porsche Centrum Amsterdam is niet geoptimaliseerd om in deze browser te werken.

U kunt hierdoor problemen met de website ervaren. Wij raden u aan gebruik te maken van Google Chrome of Firefox om de website te bekijken.

Akkoord

Oog in oog met de nieuwe 911: wat doet dat eigenlijk met je?

30 januari 2019

Wat gebeurt er wetenschappelijk gezien in de bovenkamer van een voorbijganger wanneer hij of zij voor het eerst oog in oog met de nieuwe Porsche 911 komt te staan? Neuroloog Leonhard Schilbach verklaart.

Het eerste oogcontact en je raakt helemaal van je stuk. Dit moet de nieuwe 911 zijn! Maar het kan net zo goed een nieuwe smartphone of een paar sneakers zijn waarbij dit gebeurt. Zo reageert het menselijk brein nou eenmaal wanneer het iets onbekends registreert. Door de aanmaak van dopamine wordt het beloningssysteem in je hersenen geactiveerd, en krijg je automatisch de drang om de nieuwe Porsche 911 van dichterbij te bekijken.

Van 911 tot George Clooney

Van nature houdt de mens van het bekende. Dat was in het stenen tijdperk al zo en daaraan is in de 21e eeuw nog steeds niets veranderd. Ons brein reageert voortdurend op onze omgeving. Als er niets verandert, geen paniek. Maar als we plotseling iets onbekends registreren, gaan alle alarmbellen af. Of je nou de nieuwe Porsche 911 ziet staan, of George Clooney aan de overkant van de straat voorbij wandelt. Eeuwen geleden hadden de 911 en Clooney namelijk zomaar een bedreiging voor je leven kunnen vormen.

Dopamine-shot

De reactie van je brein die in de oudheid je leven redde, ervaren we nu als prettig. Zie je iets onbekends, dan krijgt je brein een shot dopamine toegediend. Zelfs bij het zien van een foto van de nieuwe 911 kan het beloningssysteem van je brein al worden geactiveerd. Hoe groter, opvallender en kleurrijker de nieuwe 911 is, des te groter de kans dat je de auto registreert. En als de bestuurder vol gas door een straat rijdt, dan zie je de meeste voetgangers automatisch hun hoofd omdraaien. Emoties spelen bij deze reactie ook een zeer grote rol.

Van realiteit naar dagdroom

Het is wonderbaarlijk hoe snel kinderen – die de consequenties van hun gedrag nog niet in kunnen schatten – een Porsche herkennen, ook al hebben ze er in hun leven pas één keer eerder eentje gezien. Ze stappen er meteen nieuwsgierig op af. Porsche adverteerde vroeger met een foto van een jongetje dat zijn neus tegen het raam van een 911 drukte. Een zeer reëel beeld.

Bij volwassenen werkt het anders. Zij herkennen de 911 eveneens, maar hebben ook meteen een oordeel – in een fractie van een seconde. Welke associatie heb je bij de auto? Als onze culturele en maatschappelijke kennis om de hoek komt kij ken, zien we ineens een begerenswaardig object, in plaats van ‘zo maar’ een vervoermiddel. Je associeert de 911 met rijkdom, succes en – vooral – vrijheid. Wat dat in de praktijk betekent? Dat het eerste oogcontact met de nieuwe Porsche 911 je kortstondig vanuit de realiteit in een dagdroom kan brengen. Of je de auto kunt veroorloven of niet, heeft daar geen enkele invloed op. Je sociale brein slaapt nooit, het vergelijkt je eigen status voortdurend met die van anderen. Dit heeft grote invloed op je oordeel over een nieuwe auto. Als je overeenkomsten vindt tussen jezelf en de eigenaar van de nieuwe 911 – leeftijd, uiterlijk, kleding, horloge, manier van spreken, hond of de sticker van zijn favoriete voetbalclub – dan luidt de conclusie ogenblikkelijk: je zou zomaar zelf 911-eigenaar kunnen zijn. Dan steekt je brein direct een vuurpijl van neurotransmitters af, en word je beloond met een geweldig gevoel. Je voelt je zelfs zo goed, dat je nog even langer blijft kijken.

Leonhard Schilbach

Neuroloog Leonhard Schilbach is managing consultant psychiater en hoofd van de Onderzoeksgroep Sociale Neurowetenschappen voor het Max Planck Instituut in München. Daarnaast is hij docent experimentele psychiatrie aan de Ludwig Maximilian Universiteit in München. Helaas heeft Schilbach zijn eerste Porsche niet meer (een blauwe auto van 10 centimeter), maar wel een zilvergrijs 1:1-model van de 924 S uit 1988.