Let op!

U gebruikt een verouderde browser. De website van Porsche Centrum Amsterdam is niet geoptimaliseerd om in deze browser te werken.

U kunt hierdoor problemen met de website ervaren. Wij raden u aan gebruik te maken van Google Chrome of Firefox om de website te bekijken.

Akkoord

Over groene Porsches en andere cultkleuren.

01 juni 2018

De nieuwe Porsche 911 GT3 RS gaat in 3,2 seconden van 0 naar 100 km/u, heeft een topsnelheid van 312 km/u en gaat in 6.56,4 minuten over de Nordschleife. Maar bovenal is hij groen. Waarom eigenlijk? Barbara Sika en Daniela Milošević kunnen die vraag het beste beantwoorden, want zij ontwikkelen de exterieurkleuren voor nieuwe Porsche modellen.

“We stemmen een kleur heel precies af op het karakter van de auto”, legt Milošević uit. “Een kleur moet altijd de kwaliteiten van een auto benadrukken.” Voor de 911 GT3 RS kozen Sika en Milošević daarom voor een opvallende geelgroene tint, die door de marketingafdeling Lizard Green werd gedoopt. “De kleur is extravert”, aldus productmanager Sina Brunner. “Hij straalt sportiviteit en wendbaarheid uit, dus past hij perfect bij de nieuwe 911 GT3 RS.”

Communicatiekleur

Zullen GT3 RS kopers massaal voor de ongewone tint kiezen? Dat is nog maar de vraag, want ook de ontwerpers weten heel goed dat de kleur polariserend is. En dat is ook de bedoeling. Lizard Green is een zogeheten communicatiekleur. Hij wordt over de hele wereld gebruikt in marketing- en advertentiematerialen voor de 911 GT3 RS. Het belangrijkste doel van de kleur is niet om het iedereen naar de zin te maken, maar juist om de aandacht te trekken en de bijzondere en unieke kwaliteiten van de GT3 RS te benadrukken.

Intensief getest

De ontwerpers moeten in de toekomst kunnen kijken, want het duurt jaren om een nieuwe kleur te ontwikkelen. Dat komt onder meer door de hoge kwaliteitseisen die Porsche aan de lak stelt. Zo wordt hij 24 maanden lang in de woestijn aan de zon blootgesteld, waarna hij niet van kleur mag zijn veranderd. Daarbij moet de lak tegen zout water kunnen, tegen velgenreiniger, maar ook – en dat is bij een sportwagen als de 911 GT3 RS heel belangrijk – tegen de inslag van steentjes.

Inspiratie

Om tot een nieuwe carrosseriekleur te komen, kijken de ontwerpers eerst welke kleuren er in het verleden zijn gebruikt. Daarna komen ze met ideeën en overleggen die met collega’s van de verkoop- en marketingafdeling. Als laatste moeten ze proberen vast te stellen welke kleuren over een paar jaar populair zullen zijn. “Een belangrijke bron van inspiratie is de meubelindustrie”, zegt Milošević, “want die heeft ook een lange ontwikkelingstijd nodig voor haar kleuren.”

Trends zijn cyclisch

Hoe en waarom een kleur in de mode komt, is lastig te bepalen. De mode-industrie geeft vaak de aanzet, waarna een tint wordt opgepikt door interieurontwerpers en meubelmakers. Maar één ding is duidelijk: trends zijn cyclisch. Neem de kleur wit. Die was in de jaren zeventig heel populair, tot na het jaar 2000 bijna taboe en is sinds 2010 in trek als communicatiekleur voor elektrische auto’s. Wit straalt puurheid en milieuvriendelijkheid uit.

Bestseller-kleuren

Bepaalde kleuren, zoals Signal Yellow of Star Ruby, zullen altijd geassocieerd worden met het model waarvoor ze zijn ontwikkeld. De voorganger van de 911 GT3 RS werd gepresenteerd in Lava Orange. Die kleur werd enorm populair in China en stond in de top drie van meest gekozen Porsche kleuren in dat land. Onder de juiste omstandigheden kan een communicatiekleur dus zeker een bestseller worden.

Typische Porsche kleur

De favoriete kleur van Daniela Milošević is Signal Yellow uit de jaren zeventig. Ze noemt de tint een “klassieke, typische Porsche kleur”. Barbara Sika is juist gefascineerd door het contrast tussen Viper Green en Tangerine (oranje) dat Porsche vaak in advertentiecampagnes heeft gebruikt. Sina Brunner kiest voor Star Ruby (een mix tussen roze en paars) uit de jaren negentig, een cultkleur waarin de 964 Carrera RS was gehuld.