Let op!

U gebruikt een verouderde browser. De website van Porsche Centrum Amsterdam is niet geoptimaliseerd om in deze browser te werken.

U kunt hierdoor problemen met de website ervaren. Wij raden u aan gebruik te maken van Google Chrome of Firefox om de website te bekijken.

Akkoord

Porsche gaat met Taycan het elektrisch tijdperk in.

15 oktober 2018

Zes miljard euro aan investeringen, 1.200 nieuwe medewerkers alleen al voor de Taycan, een verdere ontwikkeling van Porsche Production 4.0 en een ongeëvenaard kennisoffensief in het hele bedrijf. Met een duidelijke toewijding aan elektrische mobiliteit ondergaat Porsche een enorme transformatie en onderstreept het sportwagenmerk zijn toekomstige levensvatbaarheid.

"We verwachten dat meer dan vijftig procent van de geleverde Porsche-modellen in 2025 elektrisch zal zijn,” zegt Lutz Meschke, vice-voorzitter van de raad van bestuur en Chief Financial Officer van Porsche. Dat betekent aanzienlijke investeringen in de ontwikkeling en infrastructuur, maar ook in de opleiding van werknemers. Niettemin blijft het strategische doel van een bedrijfsrendement op verkopen van ten minste 15 procent bestaan. "Naast efficiënte processen gaan inkomsten uit digitale producten en services steeds meer meetellen voor ons economisch succes,” aldus Meschke.

1200 nieuwe banen

De nieuwe Taycan wordt straks gebouwd in de fabriek in Stuttgart-Zuffenhausen. De introductie van de Taycan creëert daar 1.200 nieuwe banen, waarmee het een van de grootste jobmotoren is in de geschiedenis van Porsche. Met dit model neemt het merk afscheid van de traditionele lopende band. Met de zogenaamde Flexi-lijn is Porsche de eerste autofabrikant die gebruik maakt van onbemande transportsystemen die in de productielijn worden geïntegreerd. Daarmee worden de voordelen van het traditionele productieproces gecombineerd met de flexibiliteit van veelzijdige montage. Verder maakt Porsche het zo mogelijk om het aantal werkcycli met dezelfde hoeveelheid ruimte te verhogen. In navolging van het concept van "smart, green, lean", streeft Porsche ook naar een grondstof-vriendelijke productie. Het Taycan productieproces is CO2 neutraal, met het doel om in de toekomst een fabriek zonder milieu-impact te realiseren.

Baanbrekende aanpak

Porsche zet zwaar in op het vergroten van kennis van medewerkers. Daarvoor wordt bijvoorbeeld een nieuw trainingscentrum in Zuffenhausen geopend. Ook slaat Porsche net als in het verleden een brug tussen de autosport en de serieproductieauto’s. Zo vertrouwt de Taycan op innovatieve 800 volt-technologie, net als de drievoudige Le Mans-winnaar Porsche 919 Hybrid. Door een baanbrekende aanpak te volgen en specifiek geschikte 800 V-componenten te ontwikkelen, verlegde Porsche op het circuit de grenzen van wat technisch haalbaar is, zoals de vloeistofgekoelde lithium-ionbatterij. Voor de Taycan betekent dit dat de 800 V-architectuur in het voertuig garandeert dat de lithium-ionbatterij in slechts vier minuten is op te laden, waardoor voldoende energie wordt gegenereerd om honderd kilometer te rijden (volgens NEDC). De overdracht van kennis bereikt straks een geheel nieuw niveau wanneer Porsche deelneemt aan de Formule E in het seizoen 2019/2020.

Snellaadsystemen

Om snel te kunnen laden zijn krachtige snellaadsystemen nodig. Porsche E-Performance omvat daarom ook infrastructurele oplossingen voor thuis en onderweg. Met de ‘Porsche Mobile Charger Connect’ is de Taycan straks thuis snel en comfortabel tot 22 kW op te laden tijdens de nachtelijke uren; inductief laden is ook mogelijk. Porsche draagt tot eind 2019 bij aan de bouw van vierhonderd Europese snellaadstations die ieder tot 350 kW kunnen leveren. Porsche doet dat samen met Audi, BMW, Daimler en Ford binnen de joint venture IONITY. Ook in Amerika worden soortgelijke initiatieven ontwikkeld. Daarnaast is Porsche van plan om voor de marktintroductie van de Taycan meer dan tweeduizend oplaadpunten te installeren op toeristische bestemmingen in twintig markten, waaronder hotels. Klanten krijgen via de oplaadservice van Porsche toegang tot het laadnetwerk van een groot aantal verschillende aanbieders. De klant rekent vervolgens centraal af via Porsche.