Porsche op koers met omzetgroei van 7 procent.
Porsche heeft in de eerste negen maanden van dit jaar de omzet, het bedrijfsresultaat vóór bijzondere posten, het aantal leveringen en de personeelsbezetting opnieuw zien toenemen. Vergeleken met dezelfde periode vorig jaar steeg de omzet met 7 procent tot € 20,49 miljard. Het bedrijfsresultaat vóór bijzondere posten steeg met één procent tot € 3,35 miljard; het rendement op de verkoop vóór bijzondere posten bedroeg 16,3 procent. Het aantal afleveringen steeg met 3 procent tot 202.318 auto’s per eind september. Het personeelsbestand groeide eveneens met 7 procent tot 34.675 werknemers.
“Porsche ligt goed op koers, wat voor een belangrijk deel te danken is aan ons aantrekkelijke productportfolio,” verklaart Oliver Blume, CEO van Porsche AG. “Dit jaar hebben we veel nieuwe modellen geïntroduceerd, waaronder de nieuwe 911, Cayenne Coupé en 718 Spyder & GT4. Gezien de grote vraag naar de Taycan sinds zijn wereldpremière in september zijn we ook optimistisch voor de komende maanden.” Porsche verwacht dat de leveringen in het boekjaar 2019 zullen blijven toenemen en dat ook de verkoop opnieuw licht zal stijgen.
Volgens Lutz Meschke, vice-voorzitter van de raad van bestuur en Chief Financial Officer van Porsche, is de stijging van de winst voornamelijk te danken aan de hogere verkoop van auto’s en de positieve ontwikkeling van andere bedrijfseenheden en divisies. Valuta-effecten en kosten gerelateerd aan het e-mobilityoffensief temperden de winstcijfers. “We blijven vastbesloten de strategie voortzetten om onze kernactiviteiten nog efficiënter te maken, terwijl we in de toekomst investeren en nieuwe inkomstenbronnen ontsluiten,” zegt Meschke.
Ná bijzondere posten bedroeg het bedrijfsresultaat van Porsche AG tot en met september € 2,81 miljard; het rendement op de verkoop ná bijzondere posten was 13,7 procent.
Leveringen aan klanten: groei in Azië en Noord-Amerika
Porsche AG leverde in de eerste drie kwartalen van 2019 wereldwijd 202.318 voertuigen uit, een toename van 3 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Vooral de Cayenne en Macan waren populair. De Cayenne zorgde opnieuw voor de sterkste stijging met 62.022 auto’s en een plus van 25 procent. Het model is sinds kort ook leverbaar als coupévariant en plug-in hybride. Van de Macan werden dit jaar tot dusver 73.967 exemplaren verkocht, een plus van 9 procent ten opzichte van het voorgaande jaar.
In China leverde Porsche in de eerste negen maanden 64.237 voertuigen af, 14 procent meer dan in dezelfde periode in 2018. In de VS - de tweede markt van Porsche - stegen de leveringen met 6 procent naar 45.062 exemplaren.