Let op!

U gebruikt een verouderde browser. De website van Porsche Centrum Amsterdam is niet geoptimaliseerd om in deze browser te werken.

U kunt hierdoor problemen met de website ervaren. Wij raden u aan gebruik te maken van Google Chrome of Firefox om de website te bekijken.

Akkoord

Porsche sluit eerste kwartaal af met 55.700 nieuwe auto’s.

09 april 2019

In het eerste kwartaal van 2019 leverde Porsche wereldwijd in totaal 55.700 nieuwe auto’s af. Dat betekent een daling van 12 procent vergeleken met dezelfde periode vorig jaar, die voor een belangrijk deel te wijten is aan de overschakeling naar de WLTP-testcyclus. Met 18.310 afleveringen liet de Cayenne een groeicijfer van 35 procent optekenen. Het nieuwe model is nu in alle wereldwijde markten beschikbaar. De Macan was de bestverkochte Porsche met 19.795 registraties.

2019 kende niet alleen voor Porsche, maar voor de volledige auto-industrie een uitdagende start. Dat komt vooral door de overschakeling naar de nieuwe WLTP-testcyclus en benzinepartikelfilters. In 2018 kende Porsche een buitengewoon sterk eerste kwartaal. Ook daardoor was een relatief minder eerste kwartaal in 2019 te verwachten. Andere factoren die meespeelden, waren de generatiewisselingen bij de Macan en de 911. De eind vorig jaar gepresenteerde nieuwe 911 wordt in 2019 gaandeweg leverbaar op alle individuele markten van Porsche.

Solide groei in de VS

In de VS realiseerde Porsche in het eerste kwartaal van 2019 een groei van 8 procent. In totaal werden er 15.024 nieuwe Porsches afgeleverd. Daarmee zijn de VS na China de grootste individuele markt voor het merk. In China daalde het aantal verkopen met 10 procent tot 16.890 exemplaren. Dit komt door een afzwakkende markt en terughoudendheid van kopers door een voor april aangekondigde btw-verlaging. Ook in Europa had Porsche in het eerste kwartaal te maken met lagere verkoopcijfers dan in dezelfde periode van 2018.

Optimisme voor heel 2019

Voor heel 2019 verwacht Porsche vergeleken met 2018 een lichte toename van het totale aantal verkopen. Nieuwe modellen spelen daarbij een belangrijke rol. Zo is de vraag naar de nieuwe 911 zeer groot. In mei verschijnt de Cayenne Coupé in de showrooms en in september volgt de Taycan, de eerste volledige elektrisch aangedreven Porsche. Daardoor ziet Porsche de toekomst met optimisme tegemoet.