Let op!

U gebruikt een verouderde browser. De website van Porsche Centrum Amsterdam is niet geoptimaliseerd om in deze browser te werken.

U kunt hierdoor problemen met de website ervaren. Wij raden u aan gebruik te maken van Google Chrome of Firefox om de website te bekijken.

Akkoord

Sterk 2018 voor Porsche: op pole position voor e-mobility.

15 maart 2019

Succesvol in een tijd van transformatie: Porsche AG heeft in 2018 het bedrijfsresultaat, de omzet, het aantal afleveringen en het personeelsbestand zien toenemen. Het bedrijfsresultaat kwam uit op 4,3 miljard euro, een stijging van 4% ten opzichte van 2017. De omzet steeg met 10% tot 25,8 miljard euro en de winstmarge bedroeg 16,6%. Porsche leverde in 2018 in totaal 256.255 auto’s af (+4%) en het personeelsbestand groeide met 9% tot 32.325 werknemers.

Porsche CEO Oliver Blume over het jaar 2018: “Dankzij onze aantrekkelijke productrange is het aantal afleveringen wederom duidelijk gestegen. Porsche staat voor aansprekende benzinemotoren en high-performance plug-in hybrides en in de toekomst ook voor 100% elektrische aandrijving.” Porsche heeft in de periode tot en met 2023 voor circa 15 miljard euro aan investeringen gepland.

Elektrische aandrijving

Porsche breidt zijn aanbod op net gebied van e-mobility systematisch uit. De Taycan, de eerste 100% elektrisch aangedreven sportwagen van Porsche wordt in september gelanceerd. Aan het begin van het nieuwe decennium volgt de eerste afgeleide van de Taycan: de Cross Turismo. De nieuwe generatie van de Macan krijgt ook een 100% elektrische aandrijving en daarmee is de tweede elektrische modelreeks een feit. Porsche verwacht dat in 2025 de helft van alle verkochte modellen deels of volledig elektrisch aangedreven is. Elektrische aandrijving is ook een belangrijke banenmotor: alleen al voor de Taycan heeft Porsche 1.500 nieuwe arbeidsplaatsen gecreëerd. Omdat er nu al meer dan 20.000 Taycans zijn besteld is de productiecapaciteit bovendien naar boven bijgesteld.

Groei met dubbele cijfers voor de Panamera, Cayenne en 911

In 2018 was de Panamera de Porsche met de sterkste groeicijfers. Het aantal afleveringen nam vergeleken met 2017 met 38% toe tot 38.443 exemplaren. Ondanks de komst van de nieuwe modelgeneratie groeide het aantal afleveringen van de 911 met 10% tot 35.573 exemplaren. De Cayenne liet een groeicijfer van 12% voor zich optekenen. Het totale aantal afleveringen kwam uit op 71.458. De Macan bleef de bestseller van Porsche: in 2018 werden er in totaal 86.031 afgeleverd. China was al de grootste individuele markt voor Porsche en hier groeide het aantal verkopen in 2018 nog eens met 12% tot 80.108 eenheden. In de VS, de tweede grootste markt, werden in 2018 57.202 Porsches verkocht (+3%).

Vooroplopen in verandering

Porsche heeft een rijke innovatietraditie. Volgens Oliver Blume is dat ook essentieel voor de toekomst: “De transformatie van de automotive industrie is in volle gang. Daarom houden we ons intensief bezig met digitalisering, connectiviteit en nieuwe mobiliteitsconcepten. Om de CO2-uitstoot verder terug te brengen besteden we ook volop aandacht aan synthetische ‘power-to-liquid’-brandstoffen, die met energie uit hernieuwbare bron worden geproduceerd. Synthetische brandstoffen hebben een groot potentieel. Daarmee maken we het gebruik van auto’s met verbrandingsmotoren, en dan vooral van bestaande voertuigen, nog milieuvriendelijker.

2019: Porsche verwacht verdere groei

Porsche verwacht dat de komende maanden uitdagend zijn. Dat komt vooral door de overgang naar de nieuwe WLTP-testcyclus en partikelfilters voor benzinemotoren. Desondanks verwacht Porsche dat het aantal afleveringen in 2019 toeneemt en dat de omzet licht stijgt. De productrange vormt daarbij de solide basis. In 2019 is de nieuwe 911 in alle markten verkrijgbaar, komen er nieuwe versies van de 718-reeks plus Cayenne en wordt de Taycan gelanceerd. Ondanks hoge investeringen in elektrificering, de digitale transformatie en de uitbreiding en vernieuwing van fabrieken houdt Porsche vast aan zijn ambitieuze verdiendoelstellingen. Door maatregelen die de efficiency verbeteren en door nieuwe, winstgevende zakelijke gebieden te ontsluiten wil het merk vasthouden aan het strategische doel van een winstmarge van 15%.

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.