Let op!

U gebruikt een verouderde browser. De website van Porsche Centrum Amsterdam is niet geoptimaliseerd om in deze browser te werken.

U kunt hierdoor problemen met de website ervaren. Wij raden u aan gebruik te maken van Google Chrome of Firefox om de website te bekijken.

Akkoord

De geschiedenis van Porsche begint elektrisch.

05 oktober 2019

Ferdinand Porsche was als tiener al gefascineerd door elektriciteit. Al in 1893 installeerde de toen 18-jarige ingenieur een elektrisch verlichtingssysteem in het huis van zijn ouders. De eerste voertuigen van zijn hand waren ook elektrisch. De elektrische aandrijving is diep geworteld in het DNA van Porsche.

Ferdinand Porsche ontwierp in 1898 de Egger-Lohner C.2 Phaeton. Het voertuig werd aangedreven door een elektromotor met 5 pk waarmee het elektrische koetsje een topsnelheid bereikte van 25 km/u. Porsche ontwikkelde in 1900 de elektrische wielnaafmotor voor fabrikant Lohner die op de Expo in Parijs werd gepresenteerd. Met 2 x 2,5 pk was een topsnelheid van 37 km/u te behalen. De reden van Lohner om een voertuig met een elektromotor te ontwikkelen was toen zo actueel als nu: het milieu werd volgens de fabrikant vanwege de massamotorisering ‘meedogenloos bedorven’ door het grote aantal benzinemotoren.

Porsche ontwierp in hetzelfde jaar ook 's werelds eerste hybride auto, de ‘Sempre Vivus’. De ingenieur breidde het bereik van de auto uit door niet een batterij als energiebron te gebruiken, maar in plaats daarvan een verbrandingsmotor in te zetten die een ​​generator aandreef om zo de wielnaaf van elektrische energie te voorzien. De Lohner-Porsche toonde aan waarom elektrische mobiliteit de afgelopen decennia jammerlijk mislukte: ondanks zijn bescheiden vermogen woog de auto bijna twee ton. Het gebrek aan infrastructuur en het beperkte bereik maakten vele tientallen jaren een einde aan elektromobiliteit.

Het idee werd meer dan honderd jaar later nieuw leven ingeblazen met de ontwikkeling van lithium-ionbatterijen. Die zijn geschikt voor gebruik in voertuigen en voldoen zo aan de steeds strengere wettelijke uitstooteisen. Elektrische aandrijfsystemen kwamen opnieuw in beeld. De Cayenne S Hybrid effende in 2010 bij Porsche de weg voor elektromobiliteit. De 380 pk sterke Panamera S Hybrid was als eerste volledige hybride in de luxe autoklasse in 2011 zelfs de zuinigste Porsche ooit met een brandstofverbruik van 6,8 l/100 km (NEDC). In datzelfde jaar testte Porsche drie volledig elektrische Boxster E-modellen.

Panamera en Cayenne Turbo S E-Hybrid: topmodellen met twee harten.

Twee jaar later liep de Panamera S E-Hybrid opnieuw voorop in het segment als 's werelds eerste plug-in hybride - nu met 306 kW/416 pk en een puur elektrisch bereik van 36 kilometer. In de tweede Panamera-generatie omarmde Porsche elektrische prestaties in alle modelvarianten. De booststrategie - overgenomen van de 918 Spyder - maakte sportwagenprestaties mogelijk, maar dan gecombineerd met een hoog rendement. 

De derde generatie van de plug-in hybride aandrijving van Porsche, de Turbo S E-Hybrid, was nu de standaarduitrusting in de topversies van de Panamera en Cayenne. De modellen combineerden uitzonderlijke prestaties met maximale efficiëntie: een 4.0-liter V8-motor en een elektromotor genereerden een systeemvermogen van 500 kW/680 pk. Deze versies waren de sportiefste voertuigen in hun respectieve segmenten, met dank aan hun hybride aandrijving.

911 GT3 R Hybrid: eerste raceauto met gedeeltelijk elektrische aandrijving.

Zelfs in de moderne tijd was het voor Porsche volkomen vanzelfsprekend om elektrische auto’s in een heel vroeg stadium naar het circuit te brengen. Porsche bracht de 911 GT3 R Hybrid in 2010 naar de Nürburgring als de eerste racer met een gedeeltelijk elektrische aandrijving. De 911 GT3 R Hybrid werd aangedreven door een 4.0-liter zescilinder boxermotor met 353 kW die werd ondersteund door twee synchrone elektromotoren op de vooras met een vermogen van elk 60 kW. Bij het remmen dienden de twee elektromotoren als generatoren en wonnen zij kinetische energie terug.

 

918 Spyder: recordbreker op de Nürburgring Nordschleife.

Porsche gebruikte de resultaten van de 911 GT3 R Hybrid 2013 voor de krachtige 918 Spyder. Die reed het bestaande ronderecord voor productieauto's op de Nordschleife aan gruzelementen met een rondetijd van 6:57 minuten. Het innovatieve plug-in hybride systeem vertrouwde op drie motoren: een hoogtoerige 4.6-liter V8-motor zonder turbo met 447 kW en twee elektrische motoren aan de voor- en achterzijde die samen 210 kW leverden. Het resultaat was een systeemvermogen van 652 kW/887 pk en 1.280 Nm koppel. Een lithium-ionbatterij maakte een elektrisch bereik van maximaal 31 kilometer mogelijk. 

919 Hybrid: winnaar in uithoudingsvermogen.

Met de 919 Hybrid besloot Porsche in 2014 opnieuw in te stappen in de LMP1-klasse. In 2015 behaalde Porsche de eerste van drie opeenvolgende Le Mans-overwinningen. Porsche rondde dit hoofdstuk van zijn motorsportgeschiedenis eind 2017 af met zes WK-titels. De 919 Hybrid was de meest complexe racewagen die Porsche tot op heden had ontworpen en gebouwd. Veel componenten van deze succesvolle racer vonden hun weg naar productiewagens zoals de Panamera Turbo S E-Hybrid.

Technologiepionier: 800 volt duidt de racesportgenen aan.

Verdere ontwikkelingen van het project 919 Hybrid zullen in de nabije toekomst gereed zijn voor serieproductie, anderen zullen nog verder gaan. Techniek van de 919 Hybrid heeft op Le Mans ook de weg geëffend voor de nieuwe Taycan. Dit geldt met name voor de baanbrekende 800-volt-technologie. Dit spanningsniveau bepaalt de fundamentele voorwaarden voor de gehele elektrische aandrijflijn: van de batterij tot de lay-out van de elektronica en de elektromotoren, tot het prestatievermogen van het laadproces.

Bij de ontwikkeling van de 800-volt-technologie voor de 919 Hybrid bestonden er nog geen geschikte componenten. Porsche verrichte baanbrekend werk verricht door deze zelf te ontwikkelen. De hoge concurrentiedruk van de motorsport dreef de ingenieurs continu tot het uiterste. Porsche ontwikkelde technieken die tot dat moment als onbereikbaar werden beschouwd en gebruikte de 919 Hybrid als rijdend testlaboratorium voor toekomstige hybride en elektrische aandrijfsystemen.

Le Mans was ook de ultieme test voor de permanent synchrone elektromotor die in de 919 Hybrid was gemonteerd. Die drijft de vooras aan en recupereert kinetische energie tijdens het remmen. De elektromotor is vergelijkbaar met de twee units die in de nieuwe Taycan samen meer dan 441 kW leveren. En in tegenstelling tot overige voertuigen die elektrisch zijn aangedreven leveren ze continu hun volledige kracht, zelfs bij herhaalde acceleraties met korte intervallen. Net zoals de aandrijflijn van de 919 Hybrid dat deed bij de loodzware 24 uursraces. 

Porsche 99X Electric.

De eerste volledig elektrische raceauto van Porsche is nu ook klaar voor actie. Vanaf het seizoen 2019/20 neemt Porsche deel aan het ABB FIA Formula E Championship met een nieuw ontwikkelde aandrijflijn.