Let op!

U gebruikt een verouderde browser. De website van Porsche Centrum Amsterdam is niet geoptimaliseerd om in deze browser te werken.

U kunt hierdoor problemen met de website ervaren. Wij raden u aan gebruik te maken van Google Chrome of Firefox om de website te bekijken.

Akkoord

Turbo liefde op afstand

05 oktober 2022

Amsterdam, 05.10.2022.

Edwin Berends en Alice Soeting vervulden in 2020 een wens door bij Porsche Centrum Amsterdam een luchtgekoelde 993 Turbo te kopen. Het plan was de auto te gebruiken op de spaarzame momenten die ze in Nederland verbleven, aangezien Edwin in Australië werkte. Maar toen kwam Covid, inclusief strenge reisregels in Australië. De Turbo stond twee jaar lang in hun woonplaats Almere op hen te wachten, op zo’n 15.000 kilometer van hen verwijderd.

De 911 was bekend terrein voor Edwin Berends. Hij had vijftien jaar geleden al een 930 Turbo uit 1977, eentje uit de eerste serie met een 3.0-liter zonder intercooler en met de kleinere achterspoiler. “Die auto moest het veld ruimen vanwege persoonlijke omstandigheden. Vanwege mijn werk ben ik in 2017 naar het Australische Perth verhuisd. Ik werk bij een groot chemisch bedrijf. We maken grondstoffen die worden gebruikt voor de batterijen van elektrische auto’s, bijvoorbeeld de Porsche Taycan. Ik reisde steeds heen en weer; in juni 2018 is Alice bij me komen wonen.”

Gaaf

Om Kerst te vieren, kwamen Edwin en Alice in 2019 over naar Nederland, net voor Covid. “Rond oudejaarsdag bezochten we Porsche Centrum Amsterdam om naar een Porsche te kijken, want het kriebelde vreselijk om zo’n auto te kopen. Ik heb Turbo’s altijd al gaaf gevonden, vooral de luchtgekoelde modellen want die horen onlosmakelijk bij Porsche. Na de 3.0 moest het dus weer een Turbo worden, maar nu een 964 of een 993. We zagen die 993 Turbo staan in Polar Silber met een blauw interieur met sportstoelen. We vielen er als een blok voor; in januari 2020 is ‘ie gekocht. Ik vond dat dit ‘m moest worden, vooral omdat het de laatste luchtgekoelde 911 is die Porsche heeft gebouwd. Dubbele turbo’s, vierwielaandrijving; beter wordt het niet. En kijk naar die prachtige vleugel achterop en die brede heupen. Dit is een klassieker die we samen willen houden en die niet meer weggaat.”

Op slot

Edwin reisde zo’n vier keer per jaar naar Nederland en het idee dat dan een Porsche klaar stond voor mooie ritten stond hem wel aan. Maar toen kwam corona. In maart 2020 ging Australië op slot; west-Australië ging in maart 2022 pas weer open. “Door die maatregel te nemen is dat eiland nagenoeg Corona-vrij gebleven, maar wij konden geen kant meer uit want we mochten niet reizen. Terug reizen naar Nederland kon weliswaar wel, maar als non permanent resident zouden we Australië daarna niet meer in kunnen. Je denkt: ach, Covid zal over een paar maanden wel over zijn gewaaid. Maar dat gebeurde niet.”

Carport

Ze hebben de kids en hun familie en vrienden in Nederland gedurende die periode niet live gezien. Datzelfde gold voor de Porsche 993 Turbo. Die was door het team van Porsche Centrum Amsterdam bij huis gezet, afgedekt met een originele Porsche binnenhoes en een waterdichte buitenhoes. “De Turbo stond aangesloten op een druppellader. De carport hebben we speciaal voor de auto laten bouwen en stond nagenoeg droog. Ik baalde enorm dat ‘ie onder een doekje stond en dat ik er niet mee kon rijden. Maar och, dat we mijn jongens niet konden zien, was erger.”

Nagekeken

Na vijf jaar in Australië te hebben gewerkt, zijn Edwin en Alice sinds juni weer terug in Nederland. “Na vijf tropenjaren vonden we het wel goed. Met name de laatste twee jaar waren zwaar vanwege de reisbeperkingen door Covid. De Porsche stond er nog, lekker droog. We konden niet wachten om ermee te gaan rijden. Maar eerst is de Turbo op een trailer terug gegaan naar Porsche Centrum Amsterdam waar hij door de classicspecialisten is nagelopen. Barry heeft ‘m helemaal nagekeken. Alleen de banden moesten worden vervangen; door 2,5 jaar stilstand hadden ze platte vlakken. We hebben ‘m op 14 juli in Amsterdam opgehaald. Het was eigenlijk best leuk om dezelfde auto twee keer feestelijk opgeleverd te krijgen.”

Bochten nemen

De eerste rit voerde naar de Historische Grand Prix . Nog vele plezierritten zullen wat hen betreft volgen. Ze moeten hun aandacht overigens wel wat verdelen omdat ze ook nog een Donkervoort D8 GTO-RS hebben in een kleur die Porsche Acid Green noemt. Dit model is niet alleen een van de meest pure straatracers die je kunt kopen, hij is ook een van de snelst sprintende auto’s met handbak. Tot 200 km/h houdt hij de hypercars uit deze wereld namelijk gewoon bij. “Maar hard rijden is niet wat ik het leukste vind. Rechtuit rijdend op het gas trappen kan iedereen. Lekkere bochten nemen, dat is wat me bij sportwagens trekt. De Stelviopas is bijvoorbeeld iets wat we heerlijk vinden. En ik kijk nu al uit om samen met Alice in de Turbo over de Italiaanse of Franse alpen te rijden. Daar is ‘ie voor.”

Snelle limousine

Voor Edwin Berends is de Turbo een heerlijke manier om zijn kop leeg te rijden, vertelt hij. “Genieten van hoe ‘ie rijdt; genieten van hoe ‘ie klinkt. De muziek zet ik altijd heel zachtjes, want het geluid van de boxermotor vind ik leuker. In vergelijking met de Donkervoort is de Turbo een limousine. Een hele snelle limousine, dat dan weer wel. Ik wil mijn Porsche in een originele topstaat houden. Dan ben ik bij Porsche Centrum Amsterdam aan het goede adres. Het enthousiasme en de liefde waarmee ze hier naar zo’n auto kijken en eraan werken, maakt dat ik de Turbo hier graag naartoe blijf brengen. Ook in de toekomst.”